Kapper Kurt uit Torhout: “Tijd gebruiken om te herbronnen”

Kurt Deschacht, samen met zijn echtgenote Inge Malfait en hun zoon Damon. (Foto Kurt)© Foto Kurt
Kurt Deschacht, samen met zijn echtgenote Inge Malfait en hun zoon Damon. (Foto Kurt)© Foto Kurt
Bert Vanden Berghe

Het is een understatement dat de kappers én hun klanten blij zijn dat er vanaf zaterdag 13 februari opnieuw geknipt mag worden. Dat is ook zo bij Kurt Deschacht uit Torhout, die samen met zijn vrouw en zoon een heuse barbershop runt. Hij gebruikte de afgelopen tijd om zijn concept store uit te breiden.

Kurt runt al sinds jaar en dag een kapsalon in het hart van Torhout, samen met zijn vrouw. Een aantal jaar geleden is ook hun zoon Damon mee in dat verhaal gestapt en werd de zaak omgebouwd tot een heuse barbershop, waar mannen meer centraal staan, maar vrouwelijke klanten ook nog steeds terecht kunnen. Als familiebedrijf moesten ook zij maandenlang de deuren gesloten houden. Geen makkelijke periode, erkent Kurt. Eenzelfde geluid hoor je bij heel wat van zijn collega’s. “In onze barbershop hadden we al een sigar store (Kurt richtte mee de Woodland Cigar Club op, red.), maar tijdens de lockdown hebben we ons meer toegespitst op speciale dranken, van gin tot whiskey. Dat sloeg aan. Het was al langer de bedoeling om onze zaak als concept store uit te breiden, maar nu hadden we – een geluk bij een ongeluk – daar wat meer de tijd voor. Een en ander resulteerde in een gesloten groep The Man Club, waar we de leden rechtstreeks kunnen informeren van de nieuwigheden.”

Energie

Het werk dat Kurt daar in stopte, was een goeie bezigheidstherapie. “We hebben de afgelopen maanden gebruikt om te herbronnen. Niet alleen met de zaak, maar ook onszelf. Zelf ben ik meer op mijn voeding gaan letten en probeerde ik wat meer energie in mezelf te steken, waar de zaak doorgaans meer voorrang kreeg. Als ondernemer is het niet slecht om af en toe eens die reset-knop in te duwen.”

Alhoewel Kurt zijn concept store wat meer op poten kon zetten, waren de afgelopen maanden op zijn zachtst gezegd toch uitdagend op financieel vlak. “Een kapper die slechts af en toe enkel een potje gel extra verkoopt, zal het ongetwijfeld nog lastiger hebben gehad. Ik ben vooral blij dat we straks opnieuw open kunnen gaan. Wij hebben het voordeel dat we met een online boekingssysteem zitten. Vanmiddag stonden we open voor telefonische afspraken, maar onze klanten zijn het al lang gewend om online hun afspraak in te boeken. We gaan straks open met volle goesting, maar houden ons aan onze vaste openingsuren. Ik begrijp dat veel kappers nu 7 op 7 gaan werken om wat in te halen, maar ik vrees dat je dat nooit helemaal gaat kunnen. En dat je dan vroeg of laat de weerbots krijgt. Natuurlijk wordt het de komende weken ook bij ons heel druk, maar het is de bedoeling dat ik dan gaandeweg meer tijd steek in de concept store.”

“Of ik vrees klanten kwijt te zijn? Ik ben er zeker van dat er sommige niet meer gaan terugkeren, maar dat was ook zo bij de vorige lockdown. Je merkt ook wel dat de meeste na een paar maanden toch terugkomen, want een snit bij een kapper is toch helemaal iets anders dan zelf de tondeuse er in te zetten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier