Kapper Beautyzone in Poperinge kan verloren tijd door coronasluiting niet recupereren

© foto LBR
Redactie KW

Kappersorganisatie Coiffure.org deed een rondvraag bij alle kappers in België over de impact van het coronavirus. “Na 2 maanden lockdown zagen we onze rekeningen altijd maar zakken. Er komt minder volk langs in de zaak. Het belangrijkste is dat we onze economie laten draaien en dat de klanten veilig naar de kapper kunnen”, zegt Guillaume Lefever, bestuurslid Coiffure.org en van het Poperingse kapsalon Beautyzone.

Coiffure.org, de beroepsorganisatie van Belgische kappers, voerde recent een onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de Belgische kapperssector. Uit het onderzoek blijkt dat 83 porcent van de kappers voorstander was van de verplichte sluiting van de salons. “Alle winkels en horecazaken moesten op dat moment verplicht de deuren sluiten of met andere woorden alle niet-essentiële handelaars moesten dicht. Kappers mochten open blijven op voorwaarde dat er één op één gewerkt werd. Alleen onze vaste kosten als werkgever zijn te hoog om enkel de kosten te dekken en rendabel te werken”, zegt Guillaume Lefever van het Poperingse kapsalon Beautyzone en bestuurslid bij Coiffure.org.

Ziet de overheid ons dan als een essentieel beroep? Dan kunnen we enkel de bemerking maken dat het verlaagde BTW-tarief van toepassing zou moeten zijn. De verplichte sluiting was een goede keuze voor de veiligheid van de klanten, medewerkers en onszelf op dat moment.”

Van de Belgische kappers voelde 84 procent zich goed geïnformeerd over de steunmaatregelen, maar slechts 51 procent vond ook dat dit voldoende compenseerde. “Een van de taken voor een beroepsorganisatie is de Belgische kappers informeren. Deze situatie zorgde ervoor dat we als kapper niet met onze handen in het haar moesten zitten. De kappers hadden de tijd om zich via verschillende kanalen te informeren. Coiffure.org communiceerde enkel wanneer het vanuit de overheid geverifieerd werd. Het was belangrijk om niet in te gaan op speculaties en paniek.

Verdeeldheid over heropeningsdatum

De kappersdeuren mochten op 18 mei na lange tijd weer open. Waar 83 procent zich kon vinden in de sluitingsdatum in maart, was er meer verdeeldheid over de heropeningsdatum. 63 procent schaarde zich achter de heropeningsdatum. Met de opgelegde voorwaarden zoals mondmaskers voor kapper en klant, geen lectuur of drankjes aanbieden, materialen voldoende reinigen, kon 73 procent zich vinden. “Na 2 maanden lockdown zagen we ook onze rekeningen altijd maar zakken. Enerzijds moest men rekening houden met de veiligheid van de klanten, medewerkers en onszelf maar anderzijds mochten we de financiële gezondheid van onze zaak niet uit het oog verliezen. Deze oefening was zéér moeilijk”, zegt Guillaume.

“Bijna 60 procent van de kappers geeft een omzetverlies tussen de 20 en 60 procent aan, voor 18 procent is dat zelfs 80 tot 100 procent verlies, iets meer dan 7 procent zegt dat er nauwelijks een omzetdaling was. “Wij zitten als werkgever in de groep van 80 tot 100 procent verlies. De verplichte sluiting was goed voor de veiligheid van de klanten, medewerkers en onszelf maar niet voor onze zaak. We konden enkel producten aan huis verkopen mits de nodige richtlijnen. Dankzij initiatieven als #kooplokaal of #DO(N’T QU)IT van de lokale economie in Poperinge werden consumenten bewust van de ondersteuning aan hun lokale ondernemingen.”

We kunnen de verloren tijd niet recupereren

“Dit zal bij de consumenten meer ingeburgerd geraken anders hebben we straks overal lege winkelstraten. Verder is het als kapper onmogelijk om het geleden verlies in te halen. We zijn namelijk een dienstenberoep. We kunnen de verloren tijd niet recupereren. Verdere steunmaatregelen zijn noodzakelijk om ons salon als onderneming leefbaar te houden en onze medewerkers werkgarantie te kunnen blijven bieden”, vertelt kapper Guillaume.

In zijn eigen zaak Beautyzone in Poperinge merkt hij dat er omwille van de corona er minder mensen langskomen in zijn zaak. “In de zomerperiode hebben we normaal veel bruidjes en nu dat ze dit uitstellen zijn er geen feestjes waarbij klanten gebruik maken van onze diensten. Het belangrijkste is dat we onze economie laten draaien en dat de klanten veilig naar de kapper kunnen gaan. Het vraagt extra inzet van onze medewerkers om alles hygiënisch te houden, maar ik zie dat ze daar uitstekend mee omgaan. De beleving ziet er nu iets anders uit bij ons. Wij gaan voor 100 procent veiligheid om zo de klanten te overtuigen dat ze hun bezoek niet langer hoeven uit te stellen.” (LBR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier