Met de vertoning van de documentaire Aardappelbloed van de Surinaamse Emma Lesuis op 20 september en het jazzconcert van de Belgische drummer Stéphane Galland & KEM op 27 september in De Werf start het nieuw cultureel seizoen van KAAP in Brugge. De voorbije jaren gebeurde die aftrap met September Jazz, maar dit gratis festival is tot spijt van vele Brugse jazzliefhebbers afgevoerd.
...

Met de vertoning van de documentaire Aardappelbloed van de Surinaamse Emma Lesuis op 20 september en het jazzconcert van de Belgische drummer Stéphane Galland & KEM op 27 september in De Werf start het nieuw cultureel seizoen van KAAP in Brugge. De voorbije jaren gebeurde die aftrap met September Jazz, maar dit gratis festival is tot spijt van vele Brugse jazzliefhebbers afgevoerd."Als je je werking reorganiseert, moet je keuzes maken", zegt Rolf Quaghebeur. "Maar kiezen is altijd verliezen. We kiezen voor een nieuw project: het tiendaags stadsfestival Amok van 8 tot 17 november. De Stad Brugge toonde zich bereid om de 14.000 euro subsidie voor September Jazz in ons nieuw project te steken, zodat we twaalf gratis concerten op zes locaties kunnen op touw zetten. De artistieke en publieke reikwijdte van Amok zal groter zijn.""Ik zie Amok als een mooi voorbeeld van hetgeen KAAP voortaan het hele jaar door in Brugge wil doen. Het gaat om muziek, performance en kunst voor, door en in de stad, waarbij we nauw samenwerken met culturele partners én niet culturele actoren. Uiteraard met de Stadsrepubliek, maar ook met het Rode Kruiscentrum in de Vlamingstraat. Er zullen concerten zijn in kerken én in private woningen. We willen ons project echt verweven in het stedelijk weefsel in plaats van zomaar een UFO te droppen. Amokathon bijvoorbeeld wordt een marathon vol optredens op niet culturele plekken. De plek zelf zal het kunstwerk mee bepalen. Zo werkt de Belgische jazzformatie De Beren Gieren aan een nieuw muzikaal project dat specifiek op maat van de Sint-Jakobskerk gecreëerd wordt. En we willen begin 2020 ook I lost my mom at the supermarket, van de jonge theatermaakster Sien Vanmaele over een kassierster in de Aldi, laten opvoeren in een Brugse supermarkt." KAAP moest vorig seizoen drastisch herstructureren. Dat laat zich ook nu nog voelen. "De relatie met een deel van het ouder publiek in De Werf is sinds de fusie met Vrijstaat O. wat vertroebeld", beseft Rolf Quaghebeur. "KAAP heeft in Brugge een klein, maar trouw en ouder publiek, dat niet aangroeit. Sommige mensen hebben afgehaakt. De grote uitdaging is om op een duurzame manier een nieuw publiek te lokken, zonder nog meer bestaand publiek te verliezen.""Niemand houdt van veranderingen, behalve een baby met een natte luier. Maar het moment is aangebroken om duidelijke keuzes te maken. KAAP wil de toekomstgerichte kunst van morgen tonen. Zij het zonder onze roots te verliezen." "Een andere, nieuwe dimensie is dat we glocal willen werken. Onze horizon is de wereld, maar we werken met materiaal van hier, waarbij wij de banden met het Brugs stedelijk weefsel nauwer aanhalen. Met de nadruk op eigen producties. In het verleden hadden we al jonge kunstenaars in residentie in de Groenplaats, maar die creaties moeten kwalitatief beter worden. We zullen scherpere keuzes maken in de selectie van de theatermakers.""KAAP blijft op vier domeinen actief: jazz, podiumkunsten, beeldende kunst en literatuur. We zijn afgestapt van een groot literair festival als BRUtaal, maar we willen wel een literair platform.""Binnenkort tekent kunstenaar Bart Lodewijks met krijt op straat en op gevels. Tijdens zijn parcours belt hij aan en gaat hij gesprekken aan met Bruggelingen. Hij vraagt of hij op hun gevel of in hun huis mag tekenen. Dat is een mooi voorbeeld van verwevenheid met het stedelijk weefsel én de Bruggelingen...", aldus Rolf Quaghebeur.