Een tocht op het lijf geschreven van Team Borpel, ofte Borre en Pelle, lapnamen die beide avontuurlijke zielen hebben overgehouden aan hun jaren bij KSA Adelaars in Kortrijk. Het leek een manier voor de heren om de dagelijkse sleur even te vergeten en hun jeugd een beetje te rekken. Jorn is 29, Thomas 31. Ze kunnen het nog altijd goed met elkaar vinden en dachten dat ze er wel moesten in slagen om zeven dagen lang met elkaar in een gammele bak te vertoeven. Wat eerst begon als een gek idee, werd redelijk concreet toen de naam van Team Borpel als één van de 500 deelnemers uit de bokaal met 2500 kandidaten werd gevist. "Die kans mochten we niet laten liggen," zegt Thomas. "Des te...

Een tocht op het lijf geschreven van Team Borpel, ofte Borre en Pelle, lapnamen die beide avontuurlijke zielen hebben overgehouden aan hun jaren bij KSA Adelaars in Kortrijk. Het leek een manier voor de heren om de dagelijkse sleur even te vergeten en hun jeugd een beetje te rekken. Jorn is 29, Thomas 31. Ze kunnen het nog altijd goed met elkaar vinden en dachten dat ze er wel moesten in slagen om zeven dagen lang met elkaar in een gammele bak te vertoeven. Wat eerst begon als een gek idee, werd redelijk concreet toen de naam van Team Borpel als één van de 500 deelnemers uit de bokaal met 2500 kandidaten werd gevist. "Die kans mochten we niet laten liggen," zegt Thomas. "Des te meer omdat de tocht dit jaar doorheen Scandinavië gaat. Daar zijn we alle twee gek op." Al geeft hij meteen toe dat geen van beiden er eerder was geweest. "We kennen het landschap van foto's en tv- beelden. En wie is er niet wild van Scandinavië?", proest hij het uit.(Lees verder onder de video)Maar toen kwamen de obstakels. "Onze wagen hebben we gemakkelijk op de kop kunnen tikken bij een garagist in Izegem. Een Subaru Legacy 2.0 uit 1994. Dat leek ons een koopje," legt Borre uit. "Maar bij de keuring bleek dat het chassis helemaal was doorgeroest. Het moest dus helemaal opgelast worden. Waar we ook niet aan gedacht hadden is dat je in België autotaksen moest betalen voor je zo'n bak op de weg krijgt." Thomas alias Pelle neemt grinnikend over en zegt: "We zullen ook een fortuin aan brandstof kwijt zijn. Met een volle tank kunnen we 400 à 500 kilometer afleggen. Als je rekent dat we twee keer 2500 kilometer moeten afleggen, en dat de brandstof daar peperduur is, dan weet je het wel. Een liter benzine kost er 40 cent meer dan hier. Maar we hebben afgesproken dat we rustig en zo ecologisch mogelijk zullen rijden. Greta Thunberg zou wel eens in de buurt kunnen zijn."Voor de oplopende kosten werd een aantal sponsors bijeengezocht en werd er meteen ook een goed doel aan hun traject gekoppeld. Een deel van de centen ging al naar een vzw die zich bekommert om gezinnen die getroffen worden door het cri-du-chatsyndroom. " Dat is een zeldzame aandoening bij kinderen wiens babygehuil als kattengejank klinkt," legt Thomas uit. "Een collega op mijn werk heeft een dochtertje dat aan die ziekte lijdt. Die baby's groeien veel minder snel en lopen mentale en fysieke achterstand op en hebben veel extra verzorging nodig."Grote prijzen vallen er met de Carbage Run niet te verdienen. 1.000 euro is de hoofdprijs. Maar iedere cent die ze winnen gaat naar vzw Cri-du-Chat. De start van de Carbage Run is voorzien voor 1 juli. "Maar we vertrekken ruim op tijd, want Kopenhagen is 1109 km ver," zegt Jorn. "Daar gaan we zeker al twee dagen over doen. Het zal een wonder zijn als we aan de start geraken," lacht hij. "Het zou jammer zijn dat we van langs de E17 in Nazareth al moeten bellen dat het avontuur er opzit. Nee, dat is ook de aard van het spel. Je neemt risico's door met een bak te rijden die met haken en ogen aan elkaar hangt. We weten dat dat de rechter cardanas vooraan er niet veel zin meer in heeft, maar we wagen het erop. Want anders kan je blijven kosten maken. En dan is de lol er helemaal af. Om je te amuseren moet je soms iets riskeren." Team Borpel is te volgen via Facebook en Instagram. Ze zullen er filmpjes meegeven van hun avonturen.