Jonge papa lanceert app voor kindvriendelijke restaurants

Andy Baeckelandt, op foto met z'n vrouw Julie en kinderen Jeroom en Selah, wil de horecasector met de nieuwe app ondersteunen in deze moeilijke tijden. © Foto Kurt
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Gezellig tafelen in een restaurant, een ontspannend moment met het gezin. Plots is de luier van de jongste telg aan vervanging toe en voor je het weet sta je op de parking, om de luier in de koffer van je wagen te gaan wisselen. Niet meteen praktisch voor heel wat jonge ouders. “Met Kadeet, onze nieuwe app voor smartphone, brengen we een overzicht van alle kindvriendelijke restaurants om de zoektocht voor ouders heel wat eenvoudiger te maken.” Andy Baeckelandt (30), papa en webdesigner, wil op zijn manier iets terugdoen voor de zwaar getroffen horeca.

De crisis heeft de horecasector hard getroffen. “Ook wij als jong gezin vinden dit heel jammer”, steekt Andy Baeckelandt uit Lichtervelde van wal. “Restaurants krijgen het heel moeilijk. Misschien zelfs sommige van onze favoriete adresjes. Ik begon na te denken over hoe ik deze restaurants kon helpen. En misschien meteen ook mijn zoektocht als jonge ouder naar restaurants met de nodige faciliteiten vergemakkelijken.”

“Ik ben zelf papa van een dochter, iets ouder dan 1 jaar en een zoontje van 4 jaar. De keren dat we in de toiletten van een restaurant of in de koffer van de wagen een pamper moesten verversen, zijn niet meer op één hand te tellen. “Daar zit je dan, te genieten van een goed glas samen met je gezin, totdat de kinderen er plots meer dan genoeg van hebben. Lang stilzitten is nu eenmaal niet iets dat je zomaar van een kind kan verwachten.”

Andy denkt meteen terug aan de uren die hij, samen met zijn vrouw, spendeerde aan de zoektocht naar geschikte plekken om met de kinderen heen te trekken. “Kussens waar we de kinderen kunnen verversen, een speeltuin buiten voor mooi weer of een veilig exemplaar binnen waar ze zich kunnen uitleven wanneer het buiten slecht weer is? Heel wat restaurants of eetgelegenheden denken daar ook niet altijd aan en omgekeerd geldt die regel ook. Plaatsen die wel compleet aangepast zijn voor koppels met kinderen, worden net door die families niet opgemerkt.”

Handige app

Als ervaren webdesigner besloot hij dan ook een handige applicatie te ontwikkelen, waar ouders erg specifiek naar een geschikt restaurant kunnen zoeken. “Het idee speelde al heel wat langer maar verder dan wat ruwe plannen kwam het nooit. De crisis bracht alles in een stroomversnelling.” De webdesigner polste eerst, via sociale media, of het plan wel een draagvlak had. “Toen ik vroeg of families mijn concept wel konden smaken, reageerde meer dan 90% positief. Meer had ik niet nodig om het concept uit te werken, een concept dat ondertussen al de prototypefase voorbij is en klaar is om in juni gelanceerd te worden.”

“De app is compleet gratis. Zowel voor aanbieder als gebruiker”

Applicaties en programmeren, het lijken erg complexe termen maar het programma van Andy werd uiterst gebruiksvriendelijk gehouden. “Kadeet, dat is de naam die de applicatie kreeg, werkt zoals eender welke andere zoekapplicatie die we kennen om bijvoorbeeld een hotel te reserveren”, gaat Andy verder.

“Je kan een restaurant zoeken in een bepaalde regio en familiespecifieke zoektermen opgeven. Een binnenspeeltuin, kinderstoelen of aangepaste toiletten? Het zijn slechts enkele van de opties die we aanbieden. Later trachten we dit ook nog uit te breiden met activiteiten of attracties die zich ook richten tot families met kinderen. Heb je het geschikte plekje gevonden, dan kun je via de applicatie ook meteen gaan reserveren bij het restaurant in kwestie. De app werkt voor zowel Android of Apple en blijft compleet gratis. Eindgebruikers kunnen gratis zoeken en reserveren, restaurants kunnen gratis hun diensten aanbieden.”

Eenvoud staat voorop

De definitieve app wordt beschikbaar in de bekende stores vanaf juni, al kunnen restaurants zich nu al gaan registreren. “Het vergt natuurlijk wel wat werk om de lege database te gaan vullen met beschrijvingen en foto’s, vandaar dat we hier nu al mee beginnen”, besluit Andy. “Het volstaat om ons te bellen of te mailen teneinde het proces op te starten. Wij ontfermen ons dan over de rest. Het moet voor iedereen zo eenvoudig mogelijk blijven, zodat de restaurateurs zich kunnen focussen op hetgeen dat echt telt: de heropstart na de maandenlange sluiting.”


Info bekom je bij Andy Baeckelandt op 0495 191 655, via de website restaurants.kadeet.be of via mail op andy@kadeet.be