Jonge kunstenaars verkopen exclusieve prints op festival Hyperdruk in Brugge

De jonge kunstenaars debatteerden over de toekomst van print. © SVV
Redactie KW

Vandaag kon je ook in Het Entrepot in Brugge kerstinkopen doen. Tientallen jonge kunstenaars verkochten er exclusieve prints, bedrukte T-shirts en beschilderd keramiek op de tweede editie van het printfestival Hyperdruk.

Op het gelijkvloers van de grote zaal van Het Entrepot weerklonk livemuziek gecureerd door het Gentse platenlabel Dauw. Er was ook ruimte voor live-illustratie, zogenaamde talks of gesprekken en debatten. In het afsluitende panelgesprek kwam de toekomst van print aan bod. Een kwestie die jonge illustratoren duidelijk bezighoudt. “Het digitale vind ik vooral een promotool, maar ik blijf toch vasthouden aan fysieke dragers”, sprak Thijs Desmet. “Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten”, sprak Martha Verschaffel, die haar scenario’s vooral bedenkt tijdens het lopen. “Met het prille moederschap loop ik helaas veel minder dan vroeger”, gniffelde ze.

Op de eerste verdieping van Het Entrepot zaten de hele dag jonge kunstenaars aan tientallen tafel. Als bezoeker kon je bij hen allerlei hebbedingen aanschaffen. Prints met een gelimiteerde oplage, maar ook bedrukte T-shirts en keramiek. Alle inkomsten vloeiden naar de meer dan vijftig geselecteerde illustratoren, makers en ontwerpers. Voorts bood Hyperdruk workshops en demonstraties.

(SVV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier