Zes jaar geleden organiseerde Stad Kortrijk voor het eerst een echte kerstmarkt. Die groeide in de afgelopen jaren uit tot een groot evenement met 35 chalets, een ijspiste en een kinderfoor. "Maar wij waren eigenlijk uitverteld", weet schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). "De laatste twee jaar was het wat minder en dan moet je durven kritisch zijn. Op onze oproep reageerden drie organisaties en Siba Events stak er met kop en schouders bovenuit. Zij hebben de kennis en de ervaring om een nieuwe wind te doen waaien door Winter in Kortrijk."
...

Zes jaar geleden organiseerde Stad Kortrijk voor het eerst een echte kerstmarkt. Die groeide in de afgelopen jaren uit tot een groot evenement met 35 chalets, een ijspiste en een kinderfoor. "Maar wij waren eigenlijk uitverteld", weet schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). "De laatste twee jaar was het wat minder en dan moet je durven kritisch zijn. Op onze oproep reageerden drie organisaties en Siba Events stak er met kop en schouders bovenuit. Zij hebben de kennis en de ervaring om een nieuwe wind te doen waaien door Winter in Kortrijk." De mensen achter Siba Events zijn geen onbekenden: Dieter De Clercq, Mathieu Clarysse, Kelly Libaers, Dino Verhelst en Hannes Catanzaro zijn onder andere bekend van Café 56, Split, Azuro en Sibäria. Voor verenigingen die vaak hun broodnodige inkomsten halen uit de kerstmarkt verandert er niks. "Er komt geen prijsverhoging van het standgeld. Ook volgend jaar niet", verzekert de schepen. Ook de ijspiste, de kinderfoor en de kerstverlichting blijven de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur. Enkel het Schouwburgplein wordt dus onder handen genomen door de jonge ondernemers. Zij kregen een contract van drie jaar waarbij ze het Schouwburgplein het eerste jaar gratis mogen gebruiken. Het tweede jaar betalen ze de stad 5.000 euro, het laatste jaar 10.000 euro. En ze hebben grootste plannen. "Ook wij voelden dat het de laatste jaren niet meer helemaal goed zat met de kerstmarkt, en waar een uitdaging is, daar zijn wij. We merkten dat vooral het weer een enorme spelbreker kon zijn. Daarom zullen wij ons winterwonderland volledig overdekken", vertelt Dieter. "Het dak zal aan de kant van de schouwburg wel doorzichtig zijn omdat dat gebouw altijd prachtig verlicht is. De beste elementen van de afgelopen edities, zoals het huis van de kerstman, gaan we behouden. Ze krijgen wel een originele herwerking."Het belevenisplein in het hart van de markt is wel nieuw. "Bedoeling is dat er verschillende weggetjes naartoe lopen. Mensen zullen dus een heel parcours kunnen aflopen in plaats van gewoon op een groot plein aan te komen. Op het plein kunnen er optredens plaats vinden en lokale handelaars kunnen er workshops geven. Denk bijvoorbeeld aan een bakker die je een taart leert maken. Maar ook met het oog op De Warmste Week zal dat zeker van pas komen. Verder willen we inzetten op uniformiteit. Er zal dus niet meer aan elke chalet een ander muziekje te horen zijn. De tentjes voor elk standje schrappen we ook. Dat wordt overbodig. Er zullen elfjes ronddartelen en ook de kerstman zal niet ontbreken. Het moet een echte belevenis worden voor mensen van Kortrijk en ver daarbuiten." Voor wie wil meewerken aan het nieuwe concept doet het team een warme oproep. "We willen het evenement niet helemaal naar ons toetrekken. De bedoeling is dat elke Kortrijkzaan er wat aan heeft. Verenigingen die dus willen deelnemen zijn van harte welkom. We hebben 38 chalets beschikbaar." Tot slot is Siba Events nog op zoek naar een leuke naam voor hun concept. "Winterwonderland is eigenlijk maar een werknaam, dat moet beter kunnen", besluit Dieter. "Mensen met ideeën kunnen mailen naar winter@siba-events.be."