Jonge designers maken puzzels voor de nieuwe generatie ‘lockdownpuzzelaars’

Redactie KW

Tijdens de coronalockdown hebben we massaal het puzzelen (her)ontdekt. Het digitale bureau dear digital lanceert nu een webshop met originele puzzels, ontworpen door designtalent van eigen bodem. “De vraag naar puzzels ontploft, maar de meeste exemplaren op de markt zijn een beetje saai en wat oubollig. Wij slaan de brug tussen jonge designers en een nieuwe generatie puzzelfans.”

Quizvraag: wat hebben Gouden Schoen Hans Vanaken, fotomodel/DJ Anouk Matton (mevrouw Dimitri Vegas), basketbalster Emma Meesseman en Hanne van K3 met elkaar gemeen? Antwoord: ze zijn alle vier aan het puzzelen geslagen tijdens de coronalockdown.

Ook Dimitri Devroe, oprichter van dear digital, een agency gespecialiseerd in e-commerce, begon tijdens de lockdown samen met zijn vrouw puzzels te maken. “Maar we merkten al snel dat het puzzelaanbod in de tijd was blijven stilstaan. Een paar uitzonderingen even buiten beschouwing gelaten, vonden we alleen Disney-puzzels of eentonige landschapspuzzels. Er was duidelijk nood aan een inhaaloperatie, aan puzzels voor een nieuwe generatie.”

dear digital is dan maar zelf op zoek gegaan naar designers die een originele, verrassende puzzel konden maken. Ze botsten daarbij op Lars Dombrecht, portier bij een zuivelbedrijf by day en getalenteerde designer by night . “Lars heeft op twee maanden tijd een geweldig puzzel ontworpen”, zegt Niels Desot, de andere helft achter dear digital. “Een terugblik op dit bizarre jaar, die niet alleen vol knipogen naar de actualiteit zit – wie zoekt, die vindt – en er geweldig goed uitziet, maar puzzelaars ook serieus uitdaagt. We hebben de puzzel toepasselijk ‘ Dear 2020, thanks for nothing ‘ gedoopt.”

Origineel en lokaal eindejaarsgeschenk

Het blijft niet bij een eenmalige samenwerking. De webshop ‘Puzzle in a bag’, vergeet de klassieke doos, de puzzels komen in een 100% composteerbare zak, zal de komende weken en maanden nog meer 2020-proof puzzels aanbieden.

“Nu we weer massaal in ons kot zitten en stilaan op zoek gaan naar originele eindejaarsgeschenken, is er opnieuw veel vraag naar puzzels. Tegelijkertijd zien we rondom ons ongelooflijk veel getalenteerde designers die in crisistijden nog moeilijker dan voordien aan de bak komen. Met onze webshop willen we jonge designers als Lars een platform geven om hun ontwerpen aan een groot publiek te tonen en te verkopen. Bovendien bieden we puzzelfans een lokaal alternatief voor de anonieme internationale e-commerce giganten.”

Puzzle in a Bag brengt de puzzels naar het grote puzzelpubliek. De designers kunnen zich volledig uitleven in hun creatieve speeltuin en hoeven zich alleen te focussen op het creatieve werk. Het praktische luik neemt Puzzle in a Bag volledig voor zijn rekening: van de productie en de financiering tot de verkoop en de distributie. “We delen de opbrengsten”, legt Desot uit. “Jong designtalent vindt vandaag niet alleen moeilijk werk, maar wordt ook vaak onderbetaald. We willen designers eerlijke kansen geven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier