‘Jonagoldman’ dient klacht in voor schending van privacy

Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Het voorbije weekend deelde BV Jacques Vermeire via zijn twitteraccount een filmpje over een Aldiklant in een Veurns filiaal die uitzinnig van woede het personeel uitschold omdat er geen jonagoldappelen in de rekken lagen. De beelden, gemaakt door een andere klant in de winkel, werden massaal de wereld ingestuurd via de sociale media. Dat lokte talloze reacties uit, ook van Versmarkt Delva in Veurne, maar de boze klant diende later een klacht in wegens schending van de privacy.

Donderdagmorgen ging een oudere klant in een Aldi-filiaal in Veurne compleet door het lint omdat hij geen jonagoldappelen in de rekken vond. Vloekend en tierend begon hij een medewerkster uit te schelden: “Hebt ge jonagold, ja of nee? Moeten wij rieken dat er geen jonagolden meer zijn? Ge moet godverdomme aanvullen, een hele dag door!” Op de reactie van de warenhuismedewerkster dat er geen meer zijn als ze niet in het rek liggen, wordt de man helemaal razend en scheldt hij de vrouw uit voor ‘dikke teef’ en ‘onnozele kalle’. Een steward probeert hem tot bedaren te brengen en vraagt hem om mee te komen, maar de boze man wil eerst zijn winkelwaar betalen en zweert dat het de laatste keer is dat hij nog een voet binnenzet in de Aldi. Aldi-communicatieverantwoordelijke Dieter Snoeck betreurt de hele zaak, maar nodigt de man uit om contact op te nemen met de klantendienst en de zaak te bespreken.

Nog nooit meegemaakt

Intussen postte Versmarkt Delva in Veurne een ludiek filmpje op de sociale media dat er bij hen wél jonagoldappelen te koop zijn. Daarin voert medewerkster Celien met een brede glimlach (achter haar mondmasker) nog wat extra publiciteit voor de streekproducten van appelboer Wim Myngheer uit Zuidschote. “We spelen hier liever op een humoristische manier op in”, zegt zaakvoerder Bram Delva. “Gelukkig hebben we in onze zaak zoiets nog niet meegemaakt. Dit is echt respectloos tegenover het Aldi-personeel en we willen hen onze solidariteit betuigen. Misschien was die man gefrustreerd om welke reden ook, maar het is voor niemand makkelijk in deze coronaperiode. Wij ondervinden vooral het tegenovergestelde: de meeste mensen tonen heel veel begrip en volgen netjes alle coronamaatregelen. Zowel Aldi-medewerkers als alle winkelpersoneel doen uitermate hun best in deze periode en daar willen we toch even de aandacht op vestigen!”

Zonder toestemming gefilmd

Maar de boze Aldi-klant is niet gediend met het feit dat hij zonder toestemming werd gefilmd en dat het filmpje bovendien op het internet massaal werd gedeeld. Hij diende klacht in bij PZ Spoorkin. Daar bevestigt commissaris Jorik Debruyne dat er een proces-verbaal is opgemaakt en dat dit aan het parket wordt overgemaakt.” Wegens privacyredenen wordt er geen verdere informatie verstrekt, en dat is ook precies de reden waarom de boze klant een klacht heeft ingediend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier