Als een kind in een snoepwinkel: zo moet iedere autoliefhebber zich wellicht voelen bij een bezoekje aan Rock 'n Roll Classics, een van de grootste speciaalzaken voor oldtimers in de regio.
...

Als een kind in een snoepwinkel: zo moet iedere autoliefhebber zich wellicht voelen bij een bezoekje aan Rock 'n Roll Classics, een van de grootste speciaalzaken voor oldtimers in de regio. De showroom in de Lieven Bauwensstraat staat er barstensvol klassieke en sportieve Jaguars, Ferrari's, BMW's en andere Aston Martins. Een lust voor het oog. "Wij spreken hier eigenlijk liever over classic cars. Een oldtimer is voor mij gewoon een oude auto. Een classic car is een wagen met een zekere waarde en een bijzonderste uitstraling", verduidelijkt John Calemeyn.Hij is samen Thijs Verhage gedelegeerd bestuurder van Rock 'n Roll Classics. Het duo kent elkaar al jarenlang van in de autosector en besloot in 2015 om samen een speciaalzaak in classic cars op te richten. "We hebben die plannen gesmeed tijdens een bezoekje aan het autosalon in Brussel en sinds onze eigenlijke start in 2016 zijn we al heel sterk gegroeid. Zo hebben we heel wat ervaren en gespecialiseerde technici aangetrokken om een goede service te kunnen garanderen aan de autoliefhebbers die hier over de vloer komen. Zowel voor aankoop als verkoop, onderhoud, advies en stockage van je classic car kun je hier terecht."Ook John Calemeyn heeft natuurlijk gehoord over de actie 'Red de Oldtimer' die dit weekend in heel Vlaanderen wordt georganiseerd. "Ik begrijp dat sommige mensen ongerust zijn over de toekomst van de classic cars, maar ik vind het niet zo verstandig om direct in de aanval te gaan en protestacties te gaan organiseren", zegt John. "In deze tijden van wat ik gerust klimaatpsychose durf noemen, wordt het autogebruik en de autogebruiker inderdaad wat scheef bekeken. En dan natuurlijk ook de oudere voertuigen doordat die meer zouden uitstoten. Maar bij mijn weten zijn er geen concrete plannen van de overheid om het effectief moeilijker te maken voor de liefhebbers en bezitters van classic cars." "In Antwerpen is er inderdaad een lage-emissiezone, waardoor er geen enkele classic car meer toegelaten is en dat betreur ik inderdaad ook. Nu, in principe is het wel toegelaten in de stad Antwerpen te rijden, maar je moet er een boete van 150 euro voor over hebben." (lacht) "Ik heb niet de indruk dat het zo zal zijn, maar het zou spijtig zijn mochten andere steden en gemeenten, of laat staan heel Vlaanderen, dit overnemen", vervolgt John. "Die uitstoot van classic cars wordt overigens sterk overdreven. Om te beginnen zijn het al quasi nooit dieselvoertuigen. En daarnaast: er wordt op gewezen dat er bij die voertuigen geen filters aanwezig zijn, maar het is natuurlijk ook wel zo dat er in veel van die oudste wagens een veel lichtere motor zit waardoor er minder uitstoot is. En misschien nog het belangrijkste argument: met een classic car wordt er helemaal niet zo veel en niet ver gereden. Uit onderzoek blijkt dat een classic car gemiddeld maar 500 kilometer per jaar rijdt. Dus de uitstoot daarvan vervalt in het niets bij al het andere transport.""En bovendien: het onderhouden en besturen van een classic car betekent voor duizenden mensen een mooie hobby. Een leuke vrijetijdsbeleving is toch ook belangrijk voor de gezondheid, net als een goed milieu. En de wereld van de classic cars is toch ook wel een niet onbelangrijke economische factor. Er wordt een gemiddeld rendement van 15 procent gehaald, dat vind je zelfs niet in vastgoed. Maar in plaats van een protestactie te organiseren, lijkt het me dus nuttiger om in overleg te gaan met de overheden om te komen tot betere afspraken. Zo moet er op gelet worden dat mensen niet gewoon met een oude auto blijven rijden en deze als oldtimer inschrijven louter om fiscale reden. Dat kan absoluut niet de bedoeling zijn."