Joachim Coens uitgewuifd als ceo van de steeds beter boerende Zeebrugse haven

Als afscheidscadeau kreeg Joachim Coebns een grote wekker, zodat hij in de toekomst nooit meer te laat komt op zijn afspraken. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Woensdagavond werd Joachim Coens als ceo van de Zeebrugse haven uitgewuifd door de havengemeenschap, tijdens een nieuwjaarsreceptie in het Concertgebouw in Brugge. Joachim Coens had geen nieuwe regering, maar wel uitstekende havencijfers op zak: in Zeebrugge werd in 2019 voor 45 miljoen ton verhandeld. “Dat is een stijging met 14 procent.”

Joachim Coens (53) was van 1995 tot 2001 Vlaams parlementslid, alvorens Fernand Traen op te volgen als gedelegeerd bestuurder van de Maatschappij der Brugse Zeevaartinrichtingen (MBZ). Hij werd ook in 2014, na het dodelijk auto-ongeval van zijn voorganger Dirk Bisschop, burgemeester van Damme.

Hoe blikt Joachim Coens terug op 18 jaar carrière in de Zeebrugse haven, die met 10.000 directe en 10.000 indirecte jobs de grootste werkgever van West-Vlaanderen is? Joachim Coens: “Ik heb die job van afgevaardigd bestuurder bij MBZ heel graag gedaan, het is een van de mooiste en meest boeiende dingen die je in je leven kan doen. Een economische job in de haven die ook een grote maatschappelijke impact heeft. Persoonlijk ben ik het meest fier op het feit dat we het dossier van Flanders Containers Terminal hebben kunnen deblokkeren, zodat Zeebrugge als containerhaven niet weggeveegd werd en later met Maersk en nu met Cosco Shipping een nieuwe doorstart kan maken.”

Winst

Volgens Joachim Coens deed de Zeebrugse haven het in 2019 zeer goed: “De haven boekte een vooruitgang met 14 procent. In 2018 verhandelden we 40 miljoen ton, het voorbije jaar 45 miljoen ton goederen. Die winst heben we vooral te danken aan de gastransporten, maar ondanks de nakende Brexit kenden ook de autotrafieken nog een groei. Zowat alle sectoren in de Zeebrugse haven hebben vorig jaar vooruitgang geboekt.”

Ik denk wel dat Zeebrugge gewapend is tegen de Brexit, digitaal zijn onze bedrijven alleszins goed voorbereid. Ik zie het niet zo somber in en denk dat de onbegeleide vrachten die wij vanuit Zeebrugge op het Verenigd Koninkrijk aanbieden een positief antwoord bieden en een winst kunnen betekenen ten overstaan van onze concurrent Calais”, aldus Joachim Coens.

Volgens Marc Adriansens, voorzitter van de werkgeversorganisatie APZI, heeft Zeebrugge het voorbije jaar al nieuwe veerdiensten op Ierland en Göteborg opgestart, als alternatief voor Engeland. Hij noemt 2019 een topjaar, ook voor de tewerkstelling, met een recordaantal havenarbeiders: “De kaap van de 2.000 dokwerkers werd overschreden. Gasmaatschappij Fluxus bouwde een vijfde tank. En Belgian New Fruit Wharf heeft zijn verpakkingscapaciteit verdubbeld.”

Bang van een eventuele fusie met Antwerpen is Joachim Coens niet: “We zitten in een wereld waarin er moet samengewerkt worden. Maar het moet een win-win situatie zijn voor beide havens. Het is een opportuniteit om meer activiteiten te halen naar Zeebrugge, zeker naar de achterhaven. We moeten ons profileren in het digitale verhaal en in de duurzame energie. Er liggen uitdagingen op ons te wachten inzake clean port strategie en energietransitie. We moeten samen met Antwerpen een strategie voor de toekomst uitdokteren. Hoe zal de toelevering van gas er over twintig jaar uitzien, gelet op het klimaatvraagstuk?”

Ook burgemeester en havenvoorzitter Dirk Defauw noemt zichzelf een ‘believer’ van meer samenwerking met Antwerpen: “In de wereld moeten beide Vlaamse havens zich als één speler aanmelden. Alleen jammer dat Gent er niet bij is en samenwerkt met een Nederlandse haven, waardoor het project van Flanders Port Area de mist is ingegaan.”

Green deal

Tijdens de nieuwjaarsreceptie kwam ook de ‘green deal’ aan bod. Ook de haven en de transportsector moeten vergroenen. Marc Adriansens kwam met een voorstel op de proppen : “Europa stelt dat in de toekomst 75 procent van de haventransporten via spoor en water moeten gaan. Maar de kustvaart is zeer duur. Misschien kan Vlaanderen steun bieden. Er wordt elk jaar 200 miljoen euro overheidsgeld gespendeerd aan baggerwerken om grotere schepen toe te laten in onze haven. Een deel van dat geld zou kunnen besteed worden aan het binnenloodsen van kleinere lichters….”

Als afscheidscadeau kreeg Joachim Coebns een grote wekker, zodat hij in de toekomst nooit meer te laat komt op zijn afspraken… Een zonde waaraan de CD&V-voorzitter blijkbaar lijdt…..

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier