Brugse jeugdschepen na SOS van Chiro Sint-Jozef: “We zoeken naar oplossing voor alle Brugse jeugd-, sport- en culturele verenigingen”

Enkele leden van Chiro Sint-Jozef. Ze leggen zich niet neer bij de situatie. © Chiro Sint-Jozef
Stefan Vankerkhoven

In een open brief aan het stadsbestuur van Brugge, die via Facebook gedeeld wordt, slaakt Chiro Sint-Jozef een alarmkreet. De jeugdbeweging moet 1.600 euro ophoesten aan achterstallige energierekeningen en kan dat bedrag niet betalen. De stedelijke jeugdraad pleit voor een stedelijk energiefonds en een actieplan om de Brugse jeugdbewegingen uit de energiearmoede te halen. Jeugdschepen Mathijs Goderis reageert: “We zullen samenzitten met alle veertig Brugse jeugdbewegingen om een structurele oplossing uit te dokteren. Dat de stad de energiefactuur van Chiro Sint-Jozef betaalt, is geen optie. Ook sport- en culturele verenigingen hebben hetzelfde probleem, net als vele burgers…”

Enkele dagen geleden kreeg Chiro Sint-Jozef de eindafrekening voor gas en elektriciteit van Engie Electrabel. De jeugdbeweging moet 1.600 euro extra betalen. De leiding heeft naar eigen zeggen al tevergeefs aangeklopt bij het Brugse stadsbestuur en wijt de hoge factuur grotendeels aan de slecht geïsoleerde lokalen en de oude gasinstallatie. In twintig jaar is het lokaal, ondanks herhaald aandringen, nooit vernieuwd.

Jeugdraad

Chiro Sint-Jozef krijgt alvast de steun van Guillaume Ponette, voorzitter van de stedelijke jeugdraad: “Er is nood aan een structurele aanpak om deze jeugdbeweging en andere jongerenverenigingen uit de energiearmoede en financiële ellende te halen. We moeten streven naar een betaalbaar en haalbaar actieplan met duidelijk doelstellingen en indicatiemeters om de jeugdbewegingen te vrijwaren van deze ellende.”

Guillaume Ponette, voorzitter van de Brugse jeugdraad: “De stad Brugge moet een energiefonds voor de jeugdbewegingen oprichten.

“We mogen nooit vergeten dat jeugdbewegingen en jongerenvereniging op vandaag louter en alleen bestaan uit geëngageerd jongeren die zich op vandaag dag in dag uit vrijwillig en met heel veel liefde inzetten voor hun vereniging.”

Energiefonds

“Op korte termijn zouden alle jongerenverenigingen die gevestigd zijn in lokalen die eigendom zijn van Stad Brugge de meerprijs van hun elektriciteit en gas factuur van dit jaar ten opzichte van het vorige jaar moeten kunnen recupereren bij Stad Brugge zelf. Voor jongerenvereniging die lokalen hebben die niet van Stad Brugge zijn of zelf eigenaar zijn van hun eigen lokalen moet er een lokaal jeugdwerk energiefonds worden opgericht.”

Dit fonds dient de meerprijs van de elektriciteit en de gas factuur van dit jaar ten opzichte van vorige jaar betalen in de vorm van een achtergestelde overbruggingskrediet zonder interest aan te rekenen. Hierdoor ondersteunt Stad Brugge de jeugdbewegingen en in nood maar krijgt op middellange termijn het overbruggingskrediet terug, waardoor het voor Stad Brugge een nuloperatie wordt.”

Voor de lange termijn is de boodschap volgens Guillaume Ponette meer dan duidelijk: “De lokalen van alle jongerenverenigingen moeten dringend, waar nodig, beter worden uitgerust en geïsoleerd worden.”

Remedie

De Brugse jeugdschepen Mathijs Goderis (Vooruit) stelt: “De Stad Brugge heeft een meerjarenplan, waarbij systematisch de jeugdlokalen gerenoveerd worden. We kunnen niet alles in een jaar doen, Brugge telt veertig jeugdbewegingen. De bouw van nieuwe lokalen en vernieuwing van oude lokalen verloopt volgens een plan, rekening houdend met de brandveiligheid en de energiezuinigheid. De renovatie en betere isolatie van de lokalen van Chiro Sint-Jozef, samen met het buurthuis, stond al op de planning voor het voorjaar van 2023, al lang voor hun recente noodkreet.”

“Brugge telt een sterk verouderd patrimonium. Dat is niet alleen zo voor jeugdhuizen, maar ook voor sportclubs en culturele accommodatie. We kunnen die panden niet allemaal in een keeraanpakken. Ook sport- en culturele verenigignen worden geconfronteerd met torenhoge energiefacturen. Brugge investeert veel geld – meer dan andere gemeenten – in jeugdwerk. Maar dat de Stad de energiefactuur van Chiro Sint-Jozef betaalt, is geen optie. Dan staan morgen alle andere verenigingen ook aan onze deur.”

“Het spreekt vanzelf dat de de jeugdverenigingen niet in de steek zullen laten. Ik zal nooit toelaten dat ook maar één vereniging failliet gaat wegens torenhoge energiekosten. Ik wil binnenkort samenzitten met alle Brugse jeugdbewegingen om te overleggen hoe we samen dit probleem kunnen aanpakken. Dat enkel de stad Brugge geld ophoest, kan niet. De jeugdbewegingen zullen zelf inspanningen moeten doen en manieren vinden om extra fondsen te werven. Voor Chiro Sint-Jozef hoor ik dat het feestcomité van deze Brugse deelgemeente wil helpen. Er is maatwerk nodig, geen stedelijk energiefonds, want sommige jeugdbegewingen beschikken over een spaarpotje.”

DE OPEN BRIEF

OPEN BRIEF AAN STADSBESTUUR BRUGGE! Voel jullie vrij om dit te delen of te laten merken aan het stadsbestuur Brugge.. Wij zijn vrijwilligers die ons laatste beetje vrije tijd in onze chiro steken, met heel veel liefde! Maar er moet dringend iets veranderen! Onze problemen hebben gehoor nodig! Alvast bedankt om onderstaande even te lezen!

Delen mag altijd, want wij kunnen niet de enige jeugdbeweging in Brugge zijn met deze problemen! Samen staan we veel sterker!!

Alvast bedankt om onderstaande even te lezen!

Beste stadsbestuur Brugge

Wij zijn Chiro Sint-Jozef Brugge en sturen deze mail om even aan de alarmbellen te trekken.

Ik schets even de situatie voor jullie. Een aantal dagen geleden kregen wij onze jaarlijkse afrekening voor elektriciteit en gas van Engie Electrabel. Deze bedraagt €1600 die wij moeten achterdragen. We zaten met de handen in het haar en volledig in paniek. Deze bedragen kunnen wij niet betalen. Wij hebben dit jaar heel goed gelet op het verbruik van zowel gas als elektriciteit en merken nu op dat ons verbruik dubbel zo groot ligt als vorige jaren. De reden hiervoor is niet ver te zoeken. Wij vragen al meer dan 20 jaar om een goed geïsoleerd lokaal, vervanging van de oude en versleten gasconvectoren (deze verbruiken massaal en worden amper aangestoken), ons dak die enkel gemaakt is van houten platen met daarop dakpannen en de vervanging van de oude ramen naar goed geïsoleerde ramen die de warmte echt binnen houden.

Deze opgesomde zaken (vooral de oude gasconvectors en het dak) zorgen voor onze immens hoge energiefacturen die eigenlijk JULLIE verantwoordelijkheid is omdat jullie het nodige werk niet doen in jullie eigen gebouwen en jeugdhuizen. Zaken waar wij al zo lang om vragen worden nooit in orde gebracht.

Hier staan we nu, met een enorm hoge energiefactuur van €1600 die wij mogen achterdragen omdat er nooit gehoor is gegeven aan onze noden en vragen. Ook onze drie-maandelijkse tussentijdse factuur zijn opgetrokken tot €605. Deze bedragen kunnen wij gewoonweg niet betalen. Hoe hard we ook ons best zullen doen, het zal ons niet lukken om deze facturen drie-maandelijks te betalen. Voordien betaalden wij gemiddeld zond de €350 en dit lukte net binnen ons budget. Als er niet aan gedaan wordt, zullen wij onze chiro helaas moeten stopzetten uit financiële noodzaak.

Wij horen dus graag hoe jullie ons hierbij gaan helpen. De betreffende rekening moet tegen 29/08/22 betaald zijn dus zitten wij met een beperkte tijd om hier een oplossing voor te vinden.

Wij hopen op het beste en houden onze vingers gekruist dat we ons werkjaar ten goede kunnen inzitten zonder deze last op onze schouders. De leiding, oud-leiding, gastjes en ouders rekenen op de hulp en tussenkomst van Stad Brugge.

Met vriendelijke groeten

Chiro Sint-Jozef Brugge