JCI Damme lanceert bierverkenningstocht van het Brugse Ommeland

© Getty
Arno Van Haverbeke
Arno Van Haverbeke Medewerker KW

Regio Junior Chamber International Damme is een internationale ondernemersorganisatie waarbij jongere leiders, ondernemers en actieve burgers zich engageren in het opzetten van creatieve projecten. Tijdens de coronacrisis proberen ze op een digitale manier de lokale handelaar te promoten. Daarom zet JCI Damme een virtuele tour langs zes brouwerijen op, terwijl de bieren gelijktijdig thuis geproefd kunnen worden.

“Het Brugse Ommeland is rijk aan diverse brouwerijen en veel van hun producten zijn internationaal geprezen. Om West-Vlaanderen kennis te laten maken met bier van hier, hebben we een bijzondere verkenningstocht opgezet”, vertelt Goran Vanneste, voorzitter van JCI Damme.

Zytholoog Kurt Gunst voorziet tekst en uitleg bij de beelden vanuit de volgende brouwerijen: Prearis, Rostune, Syphon, Bryygja, Damme Bier en Viven. De virtuele toer kan je op Vaderdag volgen via de livestream op de website van JCI Damme. “We hebben Vaderdag uitgekozen om de brouwerijen digitaal te ontdekken en bieden drie pakketten aan. De opbrengst gaat naar een jobbeurs die we in het najaar organiseren, waar we werkzoekenden zullen coachen naar de juiste skills en tegelijk bedrijven begeleiden naar de juiste profielen”, gaat Vanneste verder.

Lokaal ondernemerschap met topproducten

Niet alleen het bier uit de pakketten, maar ook de andere producten zijn afkomstig van lokale handelaars. Velen van hen delen in de klappen van de coronacrisis. Rascle is een jonge start-up die door de crisis een product niet op de Horeca Expo in Kortrijk kon lanceren. De organisatie van Vanneste wil de ondernemer achter deze startup, Niels Wyckstandt (28) extra ondersteunen door zijn ‘Chunky Tomato Salsa’ in het pakket te steken.

“Het initiatief past in ons project Back-to-Business – het jaarthema van JCI Damme dit jaar. Als ondernemende jongeren willen we de wereld positief vooruit helpen en lokaal ondernemerschap met topproducten is voor velen van ons heel belangrijk”, zegt de voorzitter.

Ook digitaal probeert JCI zich verder te engageren. Het internet bood veel ondernemers tijdens de lockdown extra mogelijkheden om hun ondernemingen verder te zetten. “Velen onder ons ontdekken nu hun lokale handelaars en we werken samen met u eraan om deze handelaars ook na deze rare tijd te blijven steunen. Het project is ontstaan uit een nood“, geeft Vanneste toe. “We moeten de lokale brouwerijen ondersteunen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier