Het verhaal van de Knuffelpraatmachine begon in september. 'Denk eens aan een eigen droommachine. Iets wat volgens sommigen niet kan bestaan, maar er toch zou moeten zijn.' Dat vroeg Annika Devos in september aan haar klas, het vierde leerjaar van het Sint-Lodewijkscollege. Ze namen immers deel aan MyMachine, een initiatief dat creativiteit bij schoolgaande jeugd wil stimuleren.
...

Het verhaal van de Knuffelpraatmachine begon in september. 'Denk eens aan een eigen droommachine. Iets wat volgens sommigen niet kan bestaan, maar er toch zou moeten zijn.' Dat vroeg Annika Devos in september aan haar klas, het vierde leerjaar van het Sint-Lodewijkscollege. Ze namen immers deel aan MyMachine, een initiatief dat creativiteit bij schoolgaande jeugd wil stimuleren.Niet enkel de 'Knuffelpraatmachine' van Jana kwam uit de bus, nog 23 andere creatieve, en soms ontroerende ideeën kwamen aan bod. Zo sprak een leerling de wens uit een geluksmachine te maken. Uit zijn machine zouden klavertjes vier komen, die de jonge leerling uit zou delen aan iedereen die het moeilijk had. Allemaal erg volwassen droomuitvindingen, waar juffrouw Annika best wel trots op was. "Mijn leerlingen leerden out of the box denken, en ik was enorm verrast door de resultaten."Rond de Knuffelpraatmachine zouden de leerlingen verder werken. 'Wat als je kon praten met je knuffels?', dachten ze. "Dan kon je geheimen delen die je verzweeg voor je ouders of zelfs vrienden." In Vlaanderen namen 400 leerlingen uit 20 scholen deel aan MyMachine, maar het idee van Jana kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus. En het bleef geen idee op papier. Janne Cherlet van hogeschool Howest ontwikkelde het definitieve concept en tot slot bouwden de leerlingen van de Heilige Familie (de Brugse 'Maricolen') de uiteindelijke droommachine. Afgelopen woensdag werd in het Sint-Lodewijkscollege een demonstratie gegeven.Marie, één van de leerlingen, praatte er voor publiek met een pandaknuffel. "Waarover we praatten? De knuffel zei dat hij me cool vond en vroeg of ik blij was. Toen ik stil was, vroeg hij me nog iets te zeggen", verklaart Marie. De panda spoorde haar dus aan om niet te verlegen te zijn. Dat alle blikken woensdag gericht waren op de negenjarige Jan Van den Berghe, was misschien zelfs wat te veel van het goede. Ze zocht wat beschutting bij haar trotse mama. "Eigenlijk zijn ze erg creatief op school", vertelt de mama. "Zo leren ze op school al te programmeren en coderen. Daar vertelt ze thuis wel eens over. En in haar vrije tijd gaat Jana naar de dans- en muziekschool, ze is dus best creatief."Zelf is Jana enthousiast, maar ook een beetje op haar ongemak, want wat gaan ze allemaal in die krant zetten? Gaan je grootouders dan niet trots zijn dat je in de krant staat, vragen we. "Natuurlijk wel! Ze gaan het weer overal rondbazuinen", lacht de bescheiden uitvindster, verstopt achter haar zonnebril.