Jan Yperman Ziekenhuis wint Zorgvinding 2020 met boodschappenrail

Aan de hoofdprijs is een cheque van 10.000 euro verbonden. (Foto Jan Yperman Ziekenhuis)
Aan de hoofdprijs is een cheque van 10.000 euro verbonden. (Foto Jan Yperman Ziekenhuis)
Tom Gheeraert

De boodschappenrail van het Jan Yperman Ziekenhuis is vrijdag Zorgvinding 2020 van In4care vzw geworden. De boodschappenrail is een handig systeem om snel en eenvoudig te communiceren, bijvoorbeeld over de mobiliteit van de patiënt. Aan de hoofdprijs is een bedrag van 10.000 euro gekoppeld.

Verpleegkundig diensthoofd Koen De Ridder legt uit hoe de boodschappenrail werkt. “Voor elk bed hebben we een rail gehangen, goed in het zicht van zowel de patiënt als van wie binnenkomt, of dat nu zorgverleners of bezoekers zijn. Aan die rail kan de verpleging één of meerdere gekleurde kaartjes hangen. Die tonen een korte, duidelijke boodschap en een pictogram. Dat kan over mobiliteit gaan – de patiënt gebruikt een rolstoel -, over voeding, valrisico, dieet, een vraag van de patiënt… Er zijn meer dan 30 verschillende kaartjes, elke kleur geeft een categorie weer. Zo kan snel en eenduidig gecommuniceerd worden en weet elke zorgverlener meteen waarmee rekening te houden. Vanzelfsprekend mogen de patiënt en zijn bezoekers de rail ook gebruiken om een opbeurend kaartje of tekening aan te hangen. De kaartjes zijn tweetalig: Nederlands aan de ene kant, Frans aan de andere.”

Op deze manier dragen de kaartjes bij tot nog meer ‘patient empowerment’: het betrekken van de patiënt bij zijn zorg.

Uitloper van schoolproject

Het railboodschappensysteem is een uitloper van een schoolproject van verpleegkundige Justien Souvage, die op C4 aan de slag is. “Tijdens m’n studies zorgmanagement moesten we een verbeterproject uitdenken voor een ziekenhuis. In ons ziekenhuis werkten we op de geriatrische diensten al met boodschappen op rails, maar die hingen achter de patiënt en er zat nogal wat variatie in. Ik ben dan zowel patiënten als verpleegkundigen gaan bevragen, en zat ook samen met de kwaliteitsdienst van Jan Yperman. Zo is het project werkelijkheid geworden in heel het ziekenhuis. We kregen al positieve reacties: van collega’s die de eenvormigheid waarderen en van patiënten die de tekening van hun kleinkind nu perfect in zicht hebben.”

Vanuit de basis

“De beste ideeën komen van onderen en daar is deze boodschappenrail een mooi voorbeeld van. Deze uitvinding kwam vanuit de basis, en werd uitgewerkt over de diensten heen: verpleegkundigen van Chirurgie en Geriatrie en mensen van itZORG, Communicatie en Kwaliteit hebben er hun schouders onder gestoken, en heel veel (hoofd)verpleegkundigen hebben input gegeven. Verpleegkundigen op de werkvloer hadden een nood. Door een team samen te brengen van over heel het ziekenhuis hebben we dit concept kunnen ontwikkelen. We zien in onze organisatie dat mensen naast hun dagdagelijkse taken nog andere talenten hebben. Het bedenken van de pictogrammen, het tekenen ervan… Op die manier krijg je een heel mooi totaalconcept die toch wel uniek is”, besluit Koen De Ridder. (TOGH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.