Jan Detavernier en Els Loncke startten in 2002 hun eigen vaste frituur langs de Oude Bruggestraat in Wingene. De frituur deed het heel goed en hun zaak werd uitgebreid met een mobiele frituurwagen onder de naam Party Friet. Ook dit werd een succes en het koppel besloot om zich daar volledig op te focussen. De vaste frituur werd overgelaten en Party Friet werd uitgebreid. De coronacrisis brengt echter heel wat problemen met zich mee in de evenementensector. Ook Party Friet hoort tot die branche en de dagelijkse job van Els en Jan viel stil. "De evenementensector heeft het moeilijk en het ziet er niet naar uit dat daar beterschap in komt", weet Jan.
...

Jan Detavernier en Els Loncke startten in 2002 hun eigen vaste frituur langs de Oude Bruggestraat in Wingene. De frituur deed het heel goed en hun zaak werd uitgebreid met een mobiele frituurwagen onder de naam Party Friet. Ook dit werd een succes en het koppel besloot om zich daar volledig op te focussen. De vaste frituur werd overgelaten en Party Friet werd uitgebreid. De coronacrisis brengt echter heel wat problemen met zich mee in de evenementensector. Ook Party Friet hoort tot die branche en de dagelijkse job van Els en Jan viel stil. "De evenementensector heeft het moeilijk en het ziet er niet naar uit dat daar beterschap in komt", weet Jan. "Met onze mobiele frituur trokken wij de baan op voor diverse feestjes, opendeurdagen, recepties, dorpsfeesten, evenementen en noem maar op. Dit was onze werkplek maar alles valt nu weg, dus ook mijn inkomsten. Toch moeten de facturen en rekeningen verder betaald worden. In het begin van de crisis panikeerde ik niet en wachtte ik af. We kregen een vaste subsidie in de vorm van een steunmaatregel en daarmee kon ik net uit de maandelijkse kosten komen."Niemand weet hoelang de gezondheidscrisis nog zal duren en of we nog te maken krijgen met een derde golf. Jan en Els willen niet verder ter plaatse blijven trappelen of afwachten tot het eindelijk allemaal voorbij is. "Ik moest noodgedwongen naar een oplossing zoeken. De overheid draaide de geldkraan toe en het besluit kwam dat wij opnieuw de weg op mochten met onze mobiele frituur. Maar niemand organiseert feestjes en evenementen, wettelijk mag dit vaak ook niet. Dus wat voor zin heeft het dat wij de baan op mogen? Al het geplande werk is geannuleerd en onze agenda staat leeg. Samen met Els zocht ik een alternatief. We besloten om over te schakelen naar een online verkoop van frietjes en de bijhorende snacks. De ervaring hebben wij alvast en samen met mijn kinderen realiseerde ik een pop-upfrituur. Een bijhorend gebouw, aanpalend aan ons huis, werd omgetoverd tot een frituur. De mobiele frituur staat op ons terrein maar is te klein om ons volledig productengamma in open te stellen"."Wij verkopen alles wat bij een frituur hoort. Snacks, burgers, bereide gerechten, sausjes, drankjes en uiteraard frietjes. Via de website kan je een bestelling plaatsen. Op voorhand wordt medegedeeld wanneer de frietjes klaar zijn en op welk een tijdstip de klant de bestelling kan komen afhalen. Het doel van een vooropgesteld afhaaluur heeft zeker zijn nut: de klant hoeft zo niet in een lange rij aan te schuiven."Je kan dus niet zomaar langskomen en frietjes bestellen. "Alles moet online gebeuren en wij leveren ook niet aan huis. We respecteren de opgelegde coronamaatregelen en werken coronaveilig. De afstand wordt behouden, wij dragen een mondmasker en de handgel is duidelijk aanwezig. Binnenin onze voorlopige frituur en onze mobiele wagen houden wij alles schoon met extra schoonmaakbeurten en de nodige ontsmettingsproducten. Dit alles is voor ons een tijdelijke oplossing en zo kunnen wij hopelijk uit de maandelijkse kosten geraken. Daarnaast kunnen wij ons zinvol bezighouden. Niets om handen hebben, is heel lastig om dragen", besluit Jan. Online je bestelling plaatsen of een kijkje nemen hoe alles in zijn werk gaat kan via www.frituurjan.be. Info: frituur.jan@gmail.com. De frituur is elke dag geopend van 17.30 tot 21 uur in de Kokerstraat 35.