Izegemse stadsmedewerkers gaan 1.541 tachtigplussers bellen om te checken hoe het men hen gaat

Wouter Vander Stricht

Het stadsbestuur zal de komende dagen twaalf van haar medewerkers inschakelen om de tachtigplussers in Izegem op te bellen. “We beseffen dat de tachtigplussers tot de meest kwetsbare doelgroep behoren. We willen hun noden en bezorgdheden kennen. Een telefoontje is een uitstekende manier om deze groep inwoners te informeren en te bevragen. Als zij een hulp- of zorgvraag hebben, dan zoeken we daar meteen een goede oplossing voor”, zegt burgemeester Bert Maertens.

De vrijetijdsinfrastructuur van de stad is intussen gesloten. In het stadhuis kan je tot minstens 3 april enkel voor dringende zaken nog terecht. Daardoor is het voor heel wat medewerkers een pak rustiger. Burgemeester Bert Maertens: “Enkele van die medewerkers zullen de komende dagen en weken de 1.541 Izegemse tachtigplussers opbellen. Zij zullen bij hen onder meer polsen of zij nog steeds in de mogelijkheid zijn om boodschappen te doen of naar de apotheker te gaan, of misschien warme maaltijden aan huis willen geleverd zien. Maar evengoed zullen zij gewoon een praatje slaan met hen, want ook dat is belangrijk. We willen absoluut voorkomen dat onze senioren vereenzamen.”

#Izegemhelpt

Deze week lanceerde de stad de campagne #izegemhelpt. Intussen hebben al 60 vrijwilligers zich aangemeld om mensen in nood een helpende hand te bieden. Vijf mensen gaven aan op zoek te zijn naar iemand die hen kan helpen. Die inwoners kregen intussen een vrijwilliger toegewezen. “Na een telefoontje van een van onze medewerkers aan een tachtigplusser, kan het dus zijn dat een vrijwilliger ingeschakeld wordt om bijvoorbeeld de boodschappen te doen of de hond uit te laten. Na een eerste belronde volgen herhaaltelefoongesprekken. We bekijken na de eerste belronde ook of we de doelgroep nog verder uitbreiden, met jongere senioren.”

“We verwachten bovendien dat het aantal zorgvragen de komende dagen verder toeneemt. Alle Izegemnaars krijgen immers eerstdaags een folder in de bus waarop duidelijk staat uitgelegd hoe ze hulp van een vrijwilliger kunnen vragen. Uiteraard kunnen inwoners ook nog steeds telefonisch terecht in het stadhuis. We zijn elke werkdag bereikbaar van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 16 uur.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier