Izegemse Jessie De Jans ontwikkelt nieuw gezelschapsspel ‘The Lockdown’

Jessie De Jans ontwikkelde een lockdowngame, een kaartspel dat je met maximum vier spelers kan spelen. (foto Frank) © Frank Meurisse
Wouter Vander Stricht

Jessie De Jans (28) maakte van de lockdown in het voorjaar gebruik om een gezelschapsspel te ontwikkelen dat grotendeels gebaseerd is op de coronacrisis. Het spel heet dan ook The Lockdown en is nu al te verkrijgen. Kwestie van de tweede lockdown door te komen.

Tijdens de lockdown in het voorjaar werd al duidelijk dat er meer gezelschapsspelletjes werden gespeeld en dat zette grafisch ontwerpster Jessie De Jans aan om haar al lang borrelende idee om een eigen spel te ontwikkelen in de praktijk om te zetten. “Maar daar komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt”, zegt Jessie, die nu trots haar spelletje aan de wereld kan tonen.

Jessie De Jans werkt in Izegem bij Izyprint, ze houdt er zich bezig met prepress, ontwerpen en digitaal drukken. “Ik zat ook een tijdje technisch werkloos thuis en had dus meer vrije tijd. We gaan hier graag eens wandelen in provinciedomein Wallemote, maar ik wilde ondertussen ook mijn lang gekoesterde droom realiseren”, aldus de jonge Izegemse die in de Wallemotestraat woont.

Virus uit team houden

Jessie huisde ook nog in Lendelede, maar groeide op in Heule waar ze tot haar 21ste woonde. “Ondertussen hebben we hier onze draai gevonden op de Bosmolens. Het is hier rustig wonen en bovendien zitten we dicht bij mijn werk en is de ontsluiting hier vlot.”

Jessie is zelf fan van tactische en out-of-the-boxgezelschapsspelen. “Wij spelen hier thuis veel, maar ook met vrienden. In periodes dat het mag natuurlijk”, voegt ze er snel aan toe. Het spel dat ze nu zelf ontwikkelde is brandend actueel. The Lockdown is een tactisch en thematisch kaartspel voor 2 tot 4 spelers. Aan de hand van 164 verschillende actie- en karakterkaarten kruipt iedere speler in de huid van een expert om met een team van specialisten het virus te verslaan. De spelers moeten slimme keuzes maken, de juiste teamleden beschermen en altijd een paar stappen vooruit denken. De balans tussen gezondheid en economie niet uit het oog verliezen, is cruciaal. De verrassende spelmechanismen zorgen ervoor dat een spelletje The Lockdown er telkens helemaal anders uitziet. Jessie De Jans maakte het spel volledig zelf: van de spelregels en de teksten op de kaartjes tot de volledige look and feel en de doos.

Cartamundi

“De eerste versie is geschreven en getekend op papier. Ik paste die telkens opnieuw aan, knipte die uit en zo speelden we het spel tot het klopte. Letterlijk knip- en plakwerk. En toen de spelregels op punt stonden, begon ik alles digitaal uit te werken en te ontwerpen. Dat ik de speldoos nu eindelijk in handen hebben, na al die maanden intensief werk, is echt geweldig. Ik kan het eigenlijk nog altijd niet geloven.”

The Lockdown is bedacht, ontwikkeld en ontworpen door Jessie De Jans van JezGames uit Izegem en geproduceerd door Cartamundi uit Turnhout. “We hebben zelf een bedrijfje opgericht om het spel op de markt te brengen.” Bij dit gloednieuwe kaartspel hoort uiteraard een nagelnieuwe website met webshop: www.lockdowngame.eu. “Mijn vriend Bram Segers heeft de webshop ontwikkeld, mijn neef Dieter Cottenies creëerde de teasers en video’s met speluitleg die je op de site kunt bekijken.”

“Een ideaal cadeau voor onder de kerstboom”

“Deze week gingen de eerste spellen dan ook al de deur uit. Ik ben er zelf ook al naar Hasselt gaan brengen en in Antwerpen en Gent liggen ze ook al in de rekken. Maar de winkels zijn nu uiteraard ook dicht. Ook in de nieuwe spellenwinkel ‘t Spelgeweld in Roeselare hebben we al mogen leveren. In totaal heb ik er 1.300 laten maken, 350 zijn er al de deur uit.”

“Op onze website krijgen spelliefhebbers een eerste indruk van The Lockdown, maken we de spelregels visueel met een video, staan de eerste reviews en kan The Lockdown uiteraard besteld worden. Een ideaal eindejaarscadeau voor wie graag spelletjes speelt. Zelf spelen we het hier nu ook vaak. Het spel is toegankelijk voor de gemiddelde speler. Uiteraard moet je wat geluk hebben met de kaarten die je krijgt, maar de tactiek maakt toch het verschil”, besluit Jessie De Jans.

The Lockdown is online te koop tegen het lanceringsaanbod van 23,15 euro (in plaats van 24,95 euro). Enkele gespecialiseerde spellenwinkels in België hebben het ook al in de rekken liggen. Bestellen kan via www.lockdowngame.eu.