Izegemse jazzbassiste Anneleen Boehme met eigen project Grand Picture Palace

Stefan Vankerkhoven

Jazz, een mannenwereld? Niks van, dacht Anneleen Boehme (31). De Izegemse stelde een negenkoppige band samen, met klassieke strijkers en een blazerssectie, en trok de studio in voor haar album ‘Grand Picture Palace’. De hoofdrol is weggelegd voor de contrabas, die ze zelf bespeelt.

De hoes van de elpee en cd Grand Picture Palace springt meteen in het oog. Op de foto: de zonnebadende oma van Anneleen Boehme (31). Geen toeval, die knipoog naar haar familie, want die speelde een belangrijke rol in haar ontwikkeling als muzikant.

Anneleen, een jonge moeder die drie jaar geleden Izegem inruilde voor Kortrijk en lesgeeft aan de muziekscholen in Izegem en Roeselare, kreeg muziek met de paplepel toegediend. Haar moeder Trui runde twintig jaar lang muziekhandel De Stemvork, vader Dirk had met Panache zijn eigen salonorkest. En haar instrument, de contrabas, ontdekte Anneleen in de woonkamer van haar tante… “Die stond daar eerder als een soort meubel dan een instrument. Toen ik die contrabas vastnam, was ik meteen verkocht.”

Jeugddroom

Anneleen Boehme realiseert een jeugddroom: een cd met een eigen, negenkoppige band. (Foto Fabrice-Giraud)©Bruno Bollaert
Anneleen Boehme realiseert een jeugddroom: een cd met een eigen, negenkoppige band. (Foto Fabrice-Giraud)©Bruno Bollaert

Met Grand Picture Palace heeft Anneleen nu haar eigen band, een jeugddroom die uitkwam. Dat een jonge vrouw voor de contrabas en de jazzmuziek kiest, is opmerkelijk. Zowel het instrument als het muziekgenre krijgen meestal het predicaat mannelijk . Iets wat Anneleen al aan den lijve mocht ondervinden. “Vooral in het begin had ik soms het gevoel dat ik als vrouw niet serieus genomen werd. Ik moest mij telkens opnieuw bewijzen voor die mannelijke jazzmuzikanten, voor ze geloofden wat ik kon. Nu is dat gelukkig voorbij.”

Jonge generatie

Tijdens haar studies aan de conservatoria van Den Haag en Antwerpen leerde Anneleen de jonge Knokse jazzpianist Bram De Looze kennen. “Vijftien jaar geleden rijpte bij ons beiden het idee om een jazztrio op te richten. Tijdens een jamsessie in cultuurkapel De Schaduw in Ardooie speelden we samen met de Gentse drummer Lander Gyselinck. Het klikte meteen met Lander, die trouwens ook West-Vlaamse roots heeft want zijn moeder is van Ruddervoorde afkomstig. Sindsdien hebben we met ons LABtrio al drie cd’s uitgebracht.”

Anneleen, Bram en Lander maken, samen met de Nederlands-Gentse pianist Fulco Ottervanger, deel uit van een hedendaagse generatie Vlaamse muzikanten die jazz toegankelijker maken bij een breder en jong publiek. Groepen als Stuff., De Beren Gieren en BeraadGeslagen vermengen jazz met elektronica. Hun concerten op diverse rockfestivals vielen voor de pandemie fel in de smaak bij jongeren.

Jazz met klassiek

Grand Picture Palace , de negenkoppige band van Anneleen, vertolkt dan weer third stream music . “Ik vermeng jazz met klassiek en heb daarbij de films van Wes Anderson ( The Grand Budapest Hotel, Moonrise Kingdom, red .) als leidraad voor ogen. Het resultaat is zeer filmisch, met ruimte voor improvisatie. Vergeet eventjes dat de contrabassist louter de nauwelijks hoorbare begeleider is die de boel ritmisch bijeen houdt. Ik probeer steeds de vurige lyriek van dit instrument naar boven te brengen. Mijn muziek is een avontuurlijke trip”, besluit Anneleen Boehme.

‘Grand Picture Palace’ is uit bij het Brugse W.E.R.F. Records en is verkrijgbaar als digitaal album (7 euro), cd (15 euro) of vinyl (20 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier