"De telefoon staat roodgloeiend", zegt Serge Demeyre, zaakvoerder van The Staff Solutions uit Vichte. Het IT-bedrijf ontwikkelde een tool waarbij je snel en gemakkelijk bezoekers kan registreren bij het binnenkomen. Met enkele klikken vullen ze hun naam en contactgegevens in. "Het enige wat je nodig hebt is een laptop of tablet met een internetaansluiting. Alle gegevens worden opgeslagen in een beveiligde database."
...

"De telefoon staat roodgloeiend", zegt Serge Demeyre, zaakvoerder van The Staff Solutions uit Vichte. Het IT-bedrijf ontwikkelde een tool waarbij je snel en gemakkelijk bezoekers kan registreren bij het binnenkomen. Met enkele klikken vullen ze hun naam en contactgegevens in. "Het enige wat je nodig hebt is een laptop of tablet met een internetaansluiting. Alle gegevens worden opgeslagen in een beveiligde database."Het bijhouden van de klantengegevens in de horeca is verplicht vanaf zaterdag, zo besliste de Nationale Veiligheidsraad. Helemaal nieuw is de tool van het IT-bedrijf niet. Een gelijkaardige variant bouwde het bedrijf al voor de luchthaven van Wevelgem.Waarin verschilt dan het officiële document, dat vanaf zaterdag beschikbaar is op de site van de FOD Economie? "Dat gaat om een papieren versie, dit is een digitaal systeem. Bij een uitbraak kan een horeca-uitbater, heel snel op datum en uur zoeken om te kijken wie er op dat moment in de zaak aanwezig is. Geen gedoe met papieren dus, maar een snelle en efficiënte oplossing."Voor het systeem rekent het bedrijf zo'n 20 euro aan per maand. "We gaan hier niet rijk van worden", klinkt het eerlijk. "Maar het is ons vooral te doen om de horeca een hart onder de riem te steken. We hebben met onze eigen ogen gezien hoe hard ze het hebben gehad de afgelopen maanden. Verder is ook de naambekendheid welkom."Sinds de Veiligheidsraad lopen de aanvragen vlotjes binnen, tot zelfs aanvragen uit de Ardennen.Navraag leert alvast dat het inderdaad om een papieren formulier gaat, dat in de maak is voor op de website van de FOD Economie. "Er is ons geen online tool gevraagd", zegt woordvoerder Chantal De Pauw. "Sterker nog: wij hebben samen met u, tijdens de persconferentie van de Veiligheidsraad, moeten vernemen dat wij in zo'n formulier moeten voorzien. Wij wisten niet dat wij zoiets moesten ontwikkelen."Volgens de woordvoerder is de online tool van het The Staff Solutions wel wat voorbarig. "Wijzelf wachten nog op het ministerieel besluit, dat zo'n invulformulier wettelijk mogelijk maakt", klinkt het. "Dat is nodig voor het opstellen van disclaimers, waarin bijvoorbeeld staat dat wij de gegevens maar 14 dagen bij zullen houden."Wel vindt men bij de FOD Economie een papieren invulformulier ook z'n waarde hebben. "Dat wordt nu al gebruikt bij rusthuisbezoeken en dat werkt goed", klinkt het. "Niet iedereen kan met een computer overweg en als die registratie allemaal aan de ingang moet gebeuren, kan dat tot praktische problemen leiden."