Inge Gorré komt in de plaats van Pedro Fioen bij Design & Art School

Redactie KW

In Design & Art School (DAS) wordt Inge Gorré (45) uit Kuurne de nieuwe coördinator. Ze volgt er Pedro Fioen op. Hij kan voltijds aan de slag bij Vives, waar hij al gedeeltelijk aan het werk was.

Door Els Deleu

Inge Gorré komt uit Zulte maar woont met haar man Bart Verplanken en hun drie dochters van 19, 16 en 10 jaar in Kuurne. Inge gaf al Nederlands, Mavo, geschiedenis en Duits in VTI Kortrijk en Gullegem en ook in de OKAN-klas en in DAS. Ze had ook vier zorguren. “Zorg heb ik altijd belangrijk gevonden. De leerlingen moeten zich goed voele”, vertelt ze daarover.

Nu zal Inge nog Nederlands geven in DAS en heeft ze zorguren. Ze wordt ook deeltijds coördinator van DAS. “Het zal moeilijk zijn om in de plaats van Pedro te komen. Hij is van uit de vroegere richting Wetenschap en Kunst binnen het VTI als afdelingsverantwoordelijke nauw veronden met de kunstrichting.”

Omgaan met agressie

Pedro Fioen (42), die met zijn echtgenote Annelore Tack en twee kinderen van 10 en 8 jaar in Kruiseke woont deed halftijds de coördinatie bij DAS. DAS valt onder het Guldensporencollege. Pedro was daarnaast nog leerlingenbegeleider. “Ik gaf ook halftijds les in Vives. Als instructeur in Krav Maga, een Joods zelfverdedigingssysteem dat in de jaren dertig ontwikkeld werd en door zijn opleiding als maatschappelijk werker, was hij de geknipte persoon voor de vorming ‘omgaan met agressie’ binnen de richting maatschappelijke veiligheid aan Vives. Hij geeft er ook ‘samenwerkingsvaardigheden’. Nu zal Pedro er naast zijn lessen de stagecoördinatie voor de richting maatschappelijke veiligheid doen. “Het was niet de bedoeling om hier zo snel te vertrekken, maar de kans doet zich nu voor en de uitdaging is mooi”, zegt hij.

Visie uitwerken

Inge Gorré begon in 1995 les te geven. “Na mijn gezin komt de school op de eerste plaats. Bakken en tuinieren vind ik helemaal ontspannend. En in de vakantie neem ik ook tijd om te lezen”, zegt ze. “Als coördinator wil ik dingen in handen nemen om de school goed te laten draaien. Daarvoor moet de structuur goed zijn. De school is mijn passie! Ik kom graag naar school en de leerlingen komen op de eerste plaats. Ik volg hierin Pedro en de collega’s. Het ‘kunstteam’ is een topteam. Er kunnen natuurlijk nog altijd dingen beter en op lange termijn kan er een visie uitgewerkt worden.”

Inge vindt dat je in de functie van coördinator een diplomaat moet zijn. “Er komt veel op je af en je moet strategisch en tactisch denken. Als we gesteund worden, kan de Design & Art School op haar eigen poten staan. Mochten we in het midden van de stad op een eigen locatie zitten zouden we in de toekomst nog meer leerlingen kunnen recruteren voor de kunstafdeling. Nochtans staan kunst en ambachten ook dicht bij elkaar. We merken daarentegen ook dat we met onze projecten met lassers en hout ook mooie dingen kunnen verwezenlijken. Mensen met vakkennis en artistieke creatieve geesten samen geven chemie!

Combinatie in de lift

“We ondervinden bij DAS dat een aantal leerlingen terugkeert uit andere kunstscholen, omdat men tevreden is over de werking hier. We durven een mooie structuur aanbieden en de zorg is goed uitgewerkt. Het kunstonderwijs kan soms héél vrij zijn. Het is jammer dat leerlingen soms te weinig naar ons doorverwezen worden. Veel jongeren zitten niet op hun plaats in het reguliere onderwijs. Als ze hier dan terecht komen bloeien ze na enkele weken open”, aldus Inge nog. “Ook voor meisjes zorgt het creatieve soms om in de techniek te stappen. De combinatie van design en techniek zit trouwens ook in het hoger onderwijs in de lift en de industrie oriënteert zich meer en meer in die richting.”

Pedro zal de kunstrichting met hartzeer verlaten, voor Inge wordt het een spannende uitdaging. DAS is er momenteel nog maar vanaf de tweede graad, Pedro wou dit nog vanaf de eerste graad kunnen aanbieden. “Maar dat wordt dus een taak voor Inge”, besluit hij.