Infrabel wil truckers in haven van Zeebrugge sensibiliseren na ongevallen aan overwegen

© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Infrabel plant dit jaar een sensibliseringscampagne om het aantal ongevallen in de haven van Zeebrugge te verminderen. In meerdere talen of via eenvoudige visuals. Want er waren vorig jaar aan overwegen in de haven vier ongevallen, hoofdakelijk buitenlandse truckers zagen nochtans traag aankomende treinen te laat.

Vorig jaar waren er volgens Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel, in ons land 45 ongevallen aan overwegen waarbij spijtig genoeg 7 dodelijke slachtoffers en 6 gewonden vielen. Dat is een stijging ten overstaan van 2018, toen 38 ongevallen, 9 doden en 3 gewonden vielen.

Frédéric Petit wijst ook op het tragisch ongeval met een voetganger aan een nochtans gesloten overweg in Veldegem in december 2019. De stijging van het aantal ongevallen is er door een toename van ongevallen in de havens: 17 in 2019 tegenover 10 in 2018.

“Van die 17 ongevallen in 2019 vonden er 12 plaats in de Antwerpse haven, 4 in de haven van Zeebrugge en 1 in de haven van Gent. Maaar elk ongeval is er één teveel”, aldus Frédéric Petit.

Buitenlandse truckers

Na eerdere campagnes in 2017-2018 zal Infrabel daarom dit jaar een nieuwe sensibiliseringsactie voor vrachtwagenbestuurders en automobilisten lanceren. “We stellen vast dat het in de havens vaak om buitenlandse truckers gaat. Daarom denken we aan een sensibilisering in meerdere talen of aan eenvoudige visuals, zodat zij ook leren wat mag en niet mag. Daarnaast worden er een aantal terreinmaatregelen (betonblokken, wegmarkeringen, oplichtende verkeersborden, …) genomen om de overwegen in het havengebied nog meer te laten opvallen en de weggebruikers tijdig te waarschuwen”, zegt de woordvoerder van Infrabel.

Je leven is meer dan het wachten waard

“Het niet respecteren van de verkeersregels (meer dan de helft vanc de ongevallen) is en blijft de hoofdoorzaak. Dit is levensgevaarlijk en vormt een groot probleem in onze samenleving. Infrabel roept daarom alle weggebruikers nogmaals op om altijd te stoppen aan een overweg wanneer de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten of in beweging zijn. Je leven is meer dan het wachten waard“, zegt Frédéric Petit.

Blocking Back

De tweede oorzaak is onvoorzichtig gedrag (ruim een derde van de ongevallen) van de weggebruikers die de overweg nog proberen over te steken, al is dit door de verkeerssituatie niet meer aangewezen. “In 2019 heeft Infrabel hiervoor een nieuwe maatregel gelanceerd. We hebben 20 overwegen uitgerust met met waarschuwingsborden (het “Blocking Back” project) om de autobestuurders te verwittigen om de overweg niet op te rijden als ze die niet tijdig kunnen verlaten met filevorming en stilstaand verkeer tot gevolg”, aldus de woordvoerder, die er fijntjes op wijst dat de weersomstandigheden (regen, mist of zon) amper in 10% van de ongevallen de reden is dat automobilisten de verkeerssituatie niet goed inschatten.

Behalve de menselijke drama’s veroorzaakten de incidenten aan overwegen ook storingen en vertragingen voor het treinverkeer. In 2019 waren er 348 incidenten die samen voor een vertraging van 39.082 minuten hebben gezorgd. “Dat is gemiddeld 1u47 per dag“, besluit Frédéric Petit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier