In Koksijde ging het snel, maar de limiet is bijna bereikt: “Compacter is de norm”

Luchtmachtbasis is in Koksijde een van de weinige plekken die nog extra bouwgrond kan bieden. © ERIC DELANGHE
Olaf Verhaeghe

In Koksijde lag het betontempo de laatste twintig jaar het hoogst van alle West-Vlaamse gemeenten. De bebouwde oppervlakte nam er toe met bijna 13 procentpunt toe. Maar de limiet is er bijna bereikt. “De enige mogelijkheden die er in de toekomst nog zijn, liggen op het vliegveld”, oppert schepen van Ruimtelijke Ordening Dirk Dawyndt (Open VLD).

In Koksijde, Oostduinkerke en Sint-Idesbald nam de bebouwde oppervlakte toe van 26,91 procent bebouwd naar 39,87 procent. Die 12,96 procent is de grootste stijging in heel de provincie. “Verrassend is dat niet”, stelt schepen van Ruimtelijke Ordening Dirk Dawyndt (Open VLD). “Overal aan de kust is de laatste twintig jaar veel gebouwd. Almaar meer mensen investeren hun geld in onroerend goed. De tijd dat een tweede verblijf enkel voor de superrijken was, ligt al ver achter ons.”

Aanbod bouwgrond uitgeput

Maar het Koksijdse gemeentebestuur verwacht de komende jaren wel een stagnering. “Veel betrouwbare oppervlakte is er niet meer. In Oostduinkerke bijvoorbeeld zijn er de voorbije jaren veel grote villapercelen ingenomen, maar het aanbod raakt uitgeput. Ook langs de Pijlijzerlaan waar vroeger vooral campings waren, staan nu veel kleine huisjes. We hebben nog een paar hectare woonuitbreidingsgebied, maar de overgrote meerderheid van onze oppervlakte is natuurgebied en landbouwzone.”

Dirk Dawyndt, schepen van Ruimtelijke Ordening.
Dirk Dawyndt, schepen van Ruimtelijke Ordening.© Eric Delanghe

“Daar zijn we ook blij om”, aldus schepen Dawyndt nog. “We prijzen ons gelukkig dat we nog veel open ruimte hebben. En die willen we zeker ook bewaren. Daarom wordt compacter bouwen de norm, al helemaal in Koksijde-Dorp en Oostduinkerke-Dorp. Dat blijkt ook de twee opgestelde masterplannen. In die zin volgen we wat de experten aanbevelen. We moeten er alles aan doen om jonge mensen ook hier een betaalbare optie te bieden.”

Masterplan vliegveld

Op het huidige vliegdomein en militaire basis liggen echter wél nog mogelijkheden tot bouwen. “De dag dat de federale overheid klaar is om te verkopen, nemen wij onze verantwoordelijkheid”, stelt de schepen. “Het masterplan ligt al langer klaar. Een deel wordt bouwgrond, maar we geven vooral veel terug aan de natuur. Wanneer dat zal zijn, kunnen we nog niet zeggen. Vooraleer de regering kan verkopen, moeten we er natuurlijk eerst een hebben.”