IN BEELD Zilveren editie van Biënnale Interieur afgetrapt in Kortrijk

Het Wevelgemse B.I.C. is al 25 edities van de partij. © Foto MVM
Mieke Verhelle
Mieke Verhelle Chef Nieuws Online

Onder de noemer ‘Silver Linings’ is de Biënnale Interieur feestelijk afgetrapt. Het is de 25ste editie van de Kortrijkse beurs voor design, meubilair en andere producten voor een eigentijds interieur.

De Biënnale Interieur heeft al een stevige traditie in Kortrijk. Sinds enkele jaren is er niet alleen de beurs in Kortrijk Xpo, maar ook een extra programma in de binnenstad van Kortrijk. ‘Silver Linings’ staat voor de 25ste of zilveren editie, maar wil ook de hoop weerspiegelen op betere tijden na de crisis die de interieursector hard getroffen heeft. “De maatschappij is voorturend in verandering en ontwerpers moeten zich daaraan aanpassen”, klinkt het bij ceo Jo Libeer en directeur Lowie Vermeersch. “We zijn niet alleen hoopvol voor betere tijden voor de sector. We zijn ervan overtuigd dat design de wereld mooier en beter kan maken.”

Interieur is een beurs voor eigentijds design, zoals dit gigantisch zitmeubel.
Interieur is een beurs voor eigentijds design, zoals dit gigantisch zitmeubel.© Foto MVM

Kersten Geers en David Van Severen van het architectenbureau Office zijn aangesteld als curatoren van deze lustrumeditie, samen met visual architect Richard Venlet en graficus Joris Kritis. De curatoren voegden er met ‘Interiors’ hun eigen thema aan de beurs toe.

Kortrijk Xpo blijft de uitvalsbasis met 40.000 vierkante meter expositieruimte. Daar is dit jaar opvallend veel ruimte voor jong talent onder de titel ‘Floor is Yours’. De curatoren willen de plek ook na sluitingstijd laten leven met installaties die ‘s avonds het bezoeken waard zijn. Het creatief agentschap King George heeft ‘The Circus’ opgetrokken, letterlijk een circustent waarin hun klanten hun producten op een conceptuele manier voorstellen.

Creatief agentschap King George trok een spectaculaire circustent op.
Creatief agentschap King George trok een spectaculaire circustent op.© Foto MVM

Voor het eerst werd een wedstrijd uitgeschreven om de bar- en foodcorners op de beurs te ontwerpen. Die leverden gezellige plekken op waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Biënnale mag dan een internationale beurs zijn, er zijn ook veel Belgische ontwerpers die er hun plek hebben. Twee West-Vlaamse bedrijven zijn er al 25 edities bij, sinds de eerste Interieur in 1968. Dat zijn meubelmaker Durlet uit Izegem en tapijtenfabrikant B.I.C. uit Wevelgem.

Een van de winnende bars is deze 'Bar Nose' van Mayu Takasugi uit Tokyo en Johannes Berry uit Zuid-Afrika. Het is een minimalistisch concept gebaseerd op het Japanese Ködö ritueel.
Een van de winnende bars is deze ‘Bar Nose’ van Mayu Takasugi uit Tokyo en Johannes Berry uit Zuid-Afrika. Het is een minimalistisch concept gebaseerd op het Japanese Ködö ritueel.© Foto MVM

De jongste jaren palmt Interieur ook steeds meer de binnenstad in. Het museum Texture is dit jaar het kloppend hart voor het stadsprogramma. Ook de Vlaskaai is dit jaar ingepalmd en zal dienen als ‘home of research and experimentation’. Het creatief bureau DIFT zorgt er met Club Design voor dat er ook afterparty’s op een centrale plaats mogelijk zijn. Overdag is het gewoon een design studio.

De Kortrijk Creative City Tour neemt je mee door de stad langs hippe restaurants en bistro’s, leuke shops en bijzondere architectuur. Veelbelovend is het project ‘Under the bridge’, een project van zestien bedrijven, twee hogescholen en drie creatieve agentschappen. Het wordt een pop-up-bar met allerlei activiteiten onder de Noordbrug.

Durlet uit Izegem is een van de twee West-Vlaamse standhouders die al alle 25 edities meemaakte.
Durlet uit Izegem is een van de twee West-Vlaamse standhouders die al alle 25 edities meemaakte.© Foto MVM

Vrijdag was de beurs geopend voor vakmensen, vanaf zaterdag 15 oktober voor het grote publiek. Biënnale Interieur blijft nog in Kortrijk Xpo en de binnenstad tot en met zondag 23 oktober.

(MVM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier