IN BEELD – Lezersreis KW naar het prachtige Portugal

Redactie KW

Van donderdag 23 mei tot en met zondag 26 mei trokken KW en enkele enthousiaste reizigers richting het mooie Portugal.

Gedurende onze vierdaagse trip kregen we de mogelijkheid om van Portugal te proeven in al zijn pracht met dank aan de super samenwerking tussen Viamundo en KW.

Dag 1: België – Porto

IN BEELD - Lezersreis KW naar het prachtige Portugal

Op dag 1 kwamen we aan in de luchthaven van Porto, waar we opgewacht werden door onze immer sympathieke gids Patricia, een Belgische dame die al 30 jaar woonachtig is in Portugal.

Eens allemaal op de bus vertrokken we richting Porto. De bus bracht ons via de prachtige kustlijn en de dure Portugese villawijk naar het centrum waar we na een korte lunch een boottochtje maakten op de Douro rivier. Daarna trokken we via de kleine idyllische straatjes in Porto richting het portohuis Croft Port. Na een korte maar interessante uitleg gingen we over tot het degusteren van de nationale drank, porto. Iets wat in Porto natuurlijk niet kan ontbreken.

Na het avondeten was iedereen voldaan en moe, maar klaar voor de volgende dag.

Dag 2: Porto – Braga – Guimarães

IN BEELD - Lezersreis KW naar het prachtige Portugal

Na een deugddoend ontbijt gingen we de volgende dag op pad om het mooie Porto verder te voet te verkennen. Patricia gidste ons als een echte local door het historisch centrum van de stad, die ondertussen geen geheimen meer voor ons kent.

We zetten onze tocht met de bus verder richting Braga, een kleine stad waar we wat vrije tijd kregen om te lunchen en op het gemak even rond te kuieren.

Het volgende op het programma was het bezoeken van het heiligdom Bom Jesus. Eens bovenaan de kapel hadden we een prachtig uitzicht over de stad Braga en de omliggende streek. Na een afdaling van een 200 tal trappen en een fotomomentje gingen we met de bus naar ons hotel voor die nacht. Die avond werden we in het restaurant Papaboa Histórico verwend als koningen tijdens een heerlijk avondmaal met alles erop en eraan. Enkele enthousiastelingen gingen nog voor een slaapmutsje de stad om de dag in schoonheid af te sluiten.

Dag 3: Guimarães – Douro Vallei

IN BEELD - Lezersreis KW naar het prachtige Portugal

Dag 3 leidde ons na een bezoekje aan de stad Guimarães richting de Douro Vallei, een van de kroonjuwelen van Portugal en zelfs Europa. Deze prachtige wijnstreek wordt gekenmerkt door de typische terrasvormige wijngaarden rond de Douro rivier.

Hier brachten we een bezoekje aan het Porto huis Quinta dos Marrocos waar we een rondleiding kregen, gevolgd door een heerlijke lunch met een prachtig uitzicht. Echt genieten.

Om de dag af te sluiten was een boottochtje gepland op de Douro, waar we getrakteerd werden op een adembenemend uitzicht op de vallei. Na een korte bezichtiging van het pittoreske stationnetje van Pinhão vertrokken we met de bus richting onze laatste verblijfplaats, midden in de Douro Vallei.

Ons laatste avondmaal was helaas veel te vroeg aangebroken, al genoten we daarom niet minder van het eten en het goede gezelschap.

Dag 4: Lamego – Porto – België

IN BEELD - Lezersreis KW naar het prachtige Portugal

De laatste dag stond er een fantastisch ontbijt op ons te wachten, met een zonnig uitzicht op de omliggende vallei. Met pijn in het hart pakten we onze valiezen om terug huiswaarts te keren, maar niet vooraleer we een kort bezoek brachten aan Lamego. Daar gingen we richting het Teatro Riberio Conceição, een mooi theater in het centrum van de stad die de laatste stop bleek van onze fantastische reis.

We nuttigden nog een laatste lunch in Portugal en gingen richting luchthaven.

Het was een prachtige reis, met een groep goedlachse mensen die zorgde voor een avontuur die we niet snel zullen vergeten.