In mei 2014 kreeg het gemeenteblad van Beernem 'Open Blad' een complete make-over. Daarvoor ging Celine Keerman op zoek naar nieuwe ideeën om alle pagina's van het blad van originele inhoud te voorzien: "Ik zag het voor het eerst bij het stadsblad van Kortrijk, waarna ik op de achterpagina van ons gemeenteblad een volledige #IGbeerne...

In mei 2014 kreeg het gemeenteblad van Beernem 'Open Blad' een complete make-over. Daarvoor ging Celine Keerman op zoek naar nieuwe ideeën om alle pagina's van het blad van originele inhoud te voorzien: "Ik zag het voor het eerst bij het stadsblad van Kortrijk, waarna ik op de achterpagina van ons gemeenteblad een volledige #IGbeernempagina maakte. Ik vind het leuk dat mensen zo het uitzicht van Open Blad mee bepalen."Instagram was voor de ambtenaar een logische keuze: "Ik vind het een positief en mooi sociaal medium. Het baseert zich vooral op beelden en er heerst een leukere sfeer dan bijvoorbeeld op Facebook. Maar Facebook heeft dan weer andere positieve eigenschappen. Beide media hebben hun eigen voor- en nadelen." Daarnaast komen sommige posts goed van pas voor de communicatieambtenaar. "Er gebeuren zo veel dingen in Beernem, ik kan onmogelijk overal bij zijn om foto's te nemen. Als ik dan berichtgeving doe over een evenement waar ik niet bij was, gebruik ik soms foto's uit posts van andere mensen. Opnieuw leuk voor de mensen die postten, want zo herkennen ze hun foto in de berichtgeving van de gemeente. Wat er op hun beurt voor zorgt dat er meer interactie komt, zo gaat de bal verder aan het rollen", legt Celine uit. "Daarom spoor ik iedereen aan om de hashtag te blijven gebruiken."De posts zorgen ook voor promotie van de gemeente. "Beernem komt meer in beeld, wordt via gedeelde posts vaker gezien en geliked. Mensen die de hashtag gebruiken, krijgen ook meer promotie, want iedereen die de hashtag volgt kan hun posts zien."Intussen nam nabijgelegen gemeente Maldegem het idee van de hashtag over. Ook #IGmaldegem verzamelt meer en meer posts.