Ichtegem wil CO2-uitstoot met 40 procent verminderen

© foto Coghe
Rudi Ilegems
Rudi Ilegems Medewerker KW

Tijdens de gemeenteraad van januari keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Burgemeesterconvenant 2030 voor klimaat en energie goed. Het Covenant of Mayors (CoM) is een vrijwillig Europees initiatief dat zich rechtstreeks richt tot lokale besturen.

Het is een vervolg op het vorige burgemeesterconvenant dat in 2015 een reductie van minstens 20 procent tegen 2020 op het grondgebied van de gemeente vooropstelde. Na dat vorige Burgemeestersconvenant werkte Europa een opvolger uit met de aangescherpte doelstelling om de CO2-uitstoot met 40 procent te verminderen tegen 2030. Daarnaast is nu ook het aspect klimaatadaptatie geïntegreerd.

“Op dit moment kunnen we moeilijk zeggen in hoeverre we dit jaar de doelstellingen van het CoM2020 halen”, geeft Gertjan Meersseman (29) mee. Hij is sinds 15 november vervangend milieuambtenaar. “In dat vorige plan is op bepaalde tijdstippen een meetpunt voorzien. Volgens het laatste meetpunt, en dat dateert al van 2017, laat de gemeente een reductie van 9 procent optekenen. Maar behaal je die doelstelling van 20 procent minder uitstoot niet, dan wordt er niet gesanctioneerd.”

Mentaliteitswijziging

“Je mag zo’n meting niet zien als een absolute meting van de uitstoot, dat zou niet mogelijk zijn. Het is wel het resultaat van een berekening op basis van de verschillende initiatieven die in de afgelopen jaren gebeurd zijn. Denk maar aan de vergroening van het wagenpark, meer leds in de openbare verlichting of de initiatieven die het gemeentebestuur ondernam om haar personeel aan te sporen om met de fiets naar het werk te komen of hun dienstverplaatsingen te doen”, somt Gertjan op.

“Het is opnieuw de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) die de rol van territoriaal coördinator zal vervullen. Door de beslissing van de gemeenteraad krijgt de WVI de opdracht om binnen de twee jaar een klimaatplan 2030 voor te stellen. Het bestuur zelf zal uiteraard verdere maatregelen nemen om haar uitstoot te verminderen, maar het sensibiliseren van de bevolking is een aandachtspunt. Als je weet dat de openbare verlichting maar een honderdste vertegenwoordigt van de uitstoot van alle huishoudens, dat kan het niet anders dat je bij het publiek streeft naar een mentaliteitswijziging.”

Minder beton of asfalt

Daarvoor zijn concrete maatregelen zijn, zoals het toegankelijk maken van zonnepanelen voor het brede publiek, door zonnedelen in te voeren. Er zijn ook plannen om het autodelen van bepaalde voertuigen van het gemeentelijke wagenpark in te voeren om zo de bevolking vertrouwd te maken met elektrisch rijden. “Een kader voor kleinere windturbines voorzien, is ook een actiepunt”, gaat Gertjan verder. “Naast de CO2-uitstoot wordt in het nieuwe plan ook gesproken over klimaatadaptatie. We merken bijvoorbeeld dat het de laatste jaren steeds droger wordt. Door de verharding te beperken wil men de effecten van langere droogteperiodes milderen. Minder beton of asfalt dus.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier