Howest en Cercle Brugge zetten digitaal uitwisselingsproject op

Kévin Denkey is één van de vijf spelers die aan het initiatief deelneemt.© Cercle Brugge
Kévin Denkey is één van de vijf spelers die aan het initiatief deelneemt.© Cercle Brugge
Redactie KW

Nadat Cercle Brugge en Howest vorig jaar al met succes samenwerkten, sluiten de Brugse voetbalploeg en de hogeschool ook dit jaar een educatief partnership af. In het kader van de lessen Frans krijgen de studenten van de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport namelijk de gelegenheid om vijf Franstalige spelers van Cercle online te interviewen.

De Franse spelers Serge-Philippe Raux-Yao, Giulian Biancone, Jean Harisson Marcelin, Kévin Hoggas en Kévin Denkey nemen hieraan deel. “We willen dynamisch en attractief zijn op het veld, maar ook ernaast”, legt Louis-Philippe Depondt, persverantwoordelijke van Cercle Brugge uit.

“Dit ligt door de covid-beperkingen minder voor de hand dan anders, maar we zijn toch blij dat we ook nu kunnen bijdragen aan een creatieve, interactieve, digitale opdracht door onze Franstalige spelers op afstand ter beschikking te stellen. Onze buitenlandse voetballers zijn er uiteraard vooral om sportieve prestaties te leveren, maar als we ze in hun vrije tijd ook kunnen inzetten voor een dergelijk educatief initiatief, doen we dat graag.”

Match tussen marketing en sport

Concreet krijgen de studenten Marketing- en Communicatiesupport van Howest de opdracht om een speler van Cercle in het Frans online te interviewen met een marketingtechnische insteek. De bedoeling is om door dit interview de speler goed te leren kennen. Zo kunnen de studenten de ideale match maken met een product of merk dat de speler zou kunnen promoten.

“Het doel is enerzijds de studenten te activeren om Frans te praten en anderzijds te onderzoeken welke meerwaarde een sporter kan hebben om een bepaalde doelgroep te overtuigen om een product te kopen. Tijdens dit ‘learning by doing’ project gaan de studenten dus op zoek naar een match tussen marketing en sport”, aldus Sylvie Desmet van de opleiding Marketing- en Communicatiesupport in Brugge.

Aandacht voor taal

De graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport focust op marketing en communicatie. “Onder dit tweede luik valt uiteraard ook talenkennis. Zo krijgen de studenten doorheen hun opleiding drie semesters Frans, twee semesters Nederlands en een semester Engels. Al onze graduaatsopleidingen zijn zeer praktijkgericht en het spreekt dan ook voor zich dat studenten ook regelmatig opdrachten krijgen waarin ze zelf Frans moeten praten. Via Cercle kunnen ze in contact komen met native speakers.”

Howest werkt voor tal van projecten samen met partners buiten de muren van de hogeschool. In dit geval dus met Cercle Brugge, maar ook met D-artagnan. Dit Brugse communicatiebureau geeft de studenten vanuit de praktijk inzicht in hoe marketing en sport samen voor een topscore kunnen zorgen. (ACR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier