Met het einde van Hotel Melinda in de Mercatorlaan trekt de laatste telg van de familie Friederichs de deuren van een hotel achter zich dicht. Michel Friederichs baatte jarenlang de Melinda uit, net zoals zijn zus Sabine jaren aan het roer stond van Hotel Andromeda. Zij verkocht het hotel al enkele jaren geleden. Broer en zus stapten zo in de voetsporen van hun vader, Marcel Friederichs, die in Oostende bekend was als hotelier.
...

Met het einde van Hotel Melinda in de Mercatorlaan trekt de laatste telg van de familie Friederichs de deuren van een hotel achter zich dicht. Michel Friederichs baatte jarenlang de Melinda uit, net zoals zijn zus Sabine jaren aan het roer stond van Hotel Andromeda. Zij verkocht het hotel al enkele jaren geleden. Broer en zus stapten zo in de voetsporen van hun vader, Marcel Friederichs, die in Oostende bekend was als hotelier. Het gebouw van Hotel Melinda staat er al sinds 1974 en Michel Friederichs baatte er het hotel uit sinds 1984. "We zijn gestart als Bed and Breakfast. Door onze gunstige ligging hadden we vooral transitklanten die de ferry namen in de tijd van de RMT. Jammer genoeg is die ferry verdwenen, maar begin jaren negentig was die markt eigenlijk al aan het verminderen. Toen hebben we het hotel opnieuw moeten oriënteren", vertelde de hoteluitbater vijf jaar geleden in deze krant. Melinda was het eerste hotel aan de Belgische kust dat erkend werd als 'rolstoeltoegankelijk' door Toerisme Vlaanderen. Na 35 jaar kwam er op 1 december van vorig jaar een einde aan Hotel Melinda. "Er is geen opvolger in de familie", zegt Michel Friederichs. "Er is ook geen kandidaat-overnemer. Het was zeker geen makkelijke beslissing, maar we moeten kijken naar de toekomst. Ieder jaar moeten we te fel investeren in renovatie om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de klant. Zonder opvolger zijn verdere investeringen niet opportuun", zegt hij."De sector evolueert ook altijd maar sneller en sneller", gaat de uitbater verder. "Je moet mee zijn met sociale media, Booking.com... Het is tijd voor een nieuwe generatie." In het hotel waren er elf personeelsleden aan de slag. "De meesten onder hen hebben ondertussen al ander werk gevonden", klinkt het. Michel Friederichs heeft nu ambitieuze plannen met het gebouw. "Van de 47 hotelkamers maken we acht ruime tweeslaapkamerappartementen. Dat zullen we zelf doen, in samenwerking met een aannemer. Daarna worden de appartementen verhuurd. Het gebouw blijft dus onze eigendom."Op de gelijkvloerse verdieping wordt het restaurant met keuken en kantoren verhuurd door Dermul. "De Melinda is een begrip in Oostende en omstreken. We zijn bekend bij iedereen", zegt Michel trots. "Tijdens de actieve uitbating van het hotel werd het restaurant ook opengesteld voor niet-hotelgasten, wat een daverend succes was tot meer dan honderd couverts per dag." Wie dat wil, kan ook het volledige gelijkvloers huren als kantoorruimte. Dan zou de horecaruimte ontmanteld en heringericht moeten worden. De achterliggende hotelkamers die nu voorzien worden om heringericht te worden tot twee ruime appartementen, zouden dan ook heringericht worden tot handels- of kantoorruimte.Volgens Bart Boelens, voorzitter van Horeca Middenkust en zelf uitbater van Hotel Europe in Oostende, is het altijd jammer als er hotels verdwijnen. "We merken wel dat er toch fors geïnvesteerd wordt in de Oostendse hotelsector. Op tien jaar tijd is het aantal hotelkamers in de stad er zeker niet op verminderd. Er zijn heel wat hotels die grote investeringen doen, denk maar aan Upstairs, Cocoon, de vernieuwing van Andromeda...", somt hij op."Maar het is natuurlijk jammer dat Melinda stopt", gaat Bart Boelens verder. "Zo'n groot hotel onderhouden vraagt een enorme investering en ik heb er dan ook persoonlijk begrip voor dat het hotel sluit. Het is ook helemaal niet evident om een overnemer te vinden voor een hotel."Met het sluiten van Hotel Melinda verdwijnen er dus 47 hotelkamers. Maar in the bigger picture is dat niet dramatisch, zegt Boelens. "Mochten er nu plots vijfhonderd kamers verdwijnen, dan zouden we in Oostende een probleem hebben. Maar het aanbod blijft ruim en verscheiden genoeg. Er komen ook altijd heel wat Bed and Breakfasts bij. Momenteel hebben we dus geen schrik. Maar het verlies van een hotel is nooit leuk."