In de keuken van het Rekkemse restaurant De Smokkelaar is de 26-jarige Manon druk in de weer tussen de verschillende meeneembakjes die ze met een verse maaltijd aan het vullen is. Net zoals in de rest van het land moest Manon, die het restaurant samen met haar moeder Siska Couckuyt (53) uitbaat, noodgedwongen de deuren sluiten en werden de klanten vervangen door plasticzakjes en wegwerpverpakkingen. "Eigenlijk zijn we gewoon blij dat we bezig kunnen blijven, een schril contrast met de eerste lockdown, toen we meer dan een maand niet echt goed wisten wat wel en niet kon."
...

In de keuken van het Rekkemse restaurant De Smokkelaar is de 26-jarige Manon druk in de weer tussen de verschillende meeneembakjes die ze met een verse maaltijd aan het vullen is. Net zoals in de rest van het land moest Manon, die het restaurant samen met haar moeder Siska Couckuyt (53) uitbaat, noodgedwongen de deuren sluiten en werden de klanten vervangen door plasticzakjes en wegwerpverpakkingen. "Eigenlijk zijn we gewoon blij dat we bezig kunnen blijven, een schril contrast met de eerste lockdown, toen we meer dan een maand niet echt goed wisten wat wel en niet kon." "We draaien alles samen misschien 10 of 15 procent van onze normale omzet", gaat ze verder. "Toch is het keihard werken, omdat onze volledige menukaart omgebouwd moest worden naar meeneemmaaltijden. In ons restaurant bieden we traditionele, Belgische kost aan, voorzien van een verfijnde toets. Mensen komen die kost hier eten omdat ze niet alleen thuis geen zin hebben om te koken, maar ook omdat ze toch het restaurantgevoel wat willen hebben.""Wanneer onze klanten de maaltijden meenemen, dan verandert dit zo ongeveer de volledige werking van onze keuken. De ingrediënten gewoon in een schaal gooien om dan thuis in de microgolf op te warmen? Tja, dat kan natuurlijk, maar echt restaurantwaardig kan je dat niet noemen. We hebben een reputatie opgebouwd en ook in deze tijden willen we aan die reputatie vasthouden, zelfs in aluminium verpakkingen."Een omzet die compleet is gekelderd en een werklast die is gestegen. Toch denken de dames er niet aan om de handdoek in de ring te gooien. "Nadat de sluiting officieel werd, namen we meteen onze menukaart erbij", pikt Siska in. "We bekeken welke maaltijden we konden aanpassen naar meeneemversie en welke niet. Daarna gingen we op zoek naar de juiste verpakkingen en probeerden we ook verschillende serveerstijlen uit.""Het resultaat mag er dan ook zijn. Iedere klant vertrekt hier met een schotel die ze thuis enkel moeten uitpakken en opwarmen. Een draagbare restaurantervaring, maar dan in het comfort van je eigen woning. Het virus heeft heel wat stuk gemaakt, maar aan onze beroepseer zal het nooit kunnen raken."Ook bij het Lauwse ondernemerskoppel Peter Cauwelier (50) en Heidi Knockaert (48) merken we een gelijkaardige overtuiging. "De lockdown en nu die tweede sluiting hebben er genadeloos hard ingehakt", klinkt het. "Onze zaak, een speciaalzaak met verse en weelderige hamburgers en een traiteurdienst gericht op events, kreeg harde klappen. Het ene event na het andere werd geannuleerd en van steun is er ondertussen geen sprake meer. Het is voor ons immers niet verboden te werken, enkel zijn al onze evenementen tot aan het einde van het jaar geannuleerd." Toch gooien ze de handdoek niet in de ring en stappen ze ook niet af van hun ondertussen beroemde recepten. "Wie bij MJ's binnenstapte, wist dat hij een superieure hamburger zou krijgen. Het is niet omdat mensen nu niet meer ter plaatse kunnen eten, dat we die kwaliteit niet meer zullen waarborgen. We ontwierpen een rasechte hamburgerbox, waarin onze klanten het bekende vlees krijgen, samen met alles waarmee ze hun eigen burger kunnen samenstellen. Het kostte ons een stevige duit, maar enkel op die manier kunnen we ons blijven onderscheiden van de fastfoodketens."