Het hoeft geen betoog dat Nieuwpoort-Bad één van de populairste badplaatsen aan onze kust is geworden, maar dat zoiets een invloed heeft op de verkeersstromen is evenzeer waar. Ellenlange files met urenlang stapvoets tot stilstaand verkeer tot gevolg: dat lot was heel wat bezoekers aan de badplaats beschoren. Het leidde tot een pak boze reacties op sociale media.
...

Het hoeft geen betoog dat Nieuwpoort-Bad één van de populairste badplaatsen aan onze kust is geworden, maar dat zoiets een invloed heeft op de verkeersstromen is evenzeer waar. Ellenlange files met urenlang stapvoets tot stilstaand verkeer tot gevolg: dat lot was heel wat bezoekers aan de badplaats beschoren. Het leidde tot een pak boze reacties op sociale media. "En dat is natuurlijk niet bepaald reclame voor Nieuwpoort-Bad", zegt Philip Averein, ondervoorzitter van Horeca Nieuwpoort en uitbater van de bekende brasserie Chagall in de Albert I-laan. "Boosdoeners zijn momenteel de grote infrastructuurwerken die ervoor zorgen dat alle verkeer uit Nieuwpoort-Bad noodgedwongen via de Kinderlaan naar de autosnelweg moet en waar we het einde nog niet van zien. Het was zelfs zo erg dat het verkeer naar Oostduinkerke moest omgeleid worden om de chaos niet groter te maken. Op die manier zorgt dit alles voor imagoverlies en lijdt de handel en wandel meteen ook heel wat schade."Philip Averein pleit voor een duidelijke aanpak van het probleem. "Wat de werken betreft, zou het helpen om met de aannemers betere afspraken te maken, onder meer om het aantal werkdagen te verminderen. Op korte termijn is een betere afstemming van alle verkeerslichten tussen Nieuwpoort-Bad, langs de Kinderlaan naar de autosnelweg - een vijftal - een oplossing. Daardoor kan de doorstroming vlotter gebeuren. Bijkomende randparkings zijn zeker meer dan noodzakelijk", aldus Averein. Hij ziet voor het aanpakken van de problemen veel heil in de werking van de Lokaal Economische Raad (LER) en de uitstekende samenwerking met de nieuwe deskundige voor Lokale Economie Mike Sarrazijn. "Hij is de schakel tussen de handelaars en het stadsbestuur", zegt Philip Averein die eveneens lid is van de LER. "Wij zullen binnenkort met het stadsbestuur samenzitten over deze problematiek in het bijzonder en de mobiliteit in het algemeen."Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) zegt inmiddels maatregelen genomen te hebben om het verkeersinfarct in de badplaats enigszins in te dijken. "Er zijn inderdaad al heel wat zaken gebeurd", aldus de burgemeester. "De verkeerslichten werden wel degelijk beter afgestemd en ook werden politieagenten ingeschakeld om de verkeersstroom vlotter te laten verlopen. Er is voor de omleidingen een duidelijke signalisatie voorzien. Wat structurele maatregelen betreft, maken we momenteel wel degelijk werk van een duidelijk mobiliteitsplan. We doen dat samen met alle betrokken diensten en overheden. Mobiliteit is namelijk geen louter lokaal probleem, maar moet vanuit regionaal oogpunt bekeken worden, dus ook onder meer samen met de buurgemeenten. Er is in ieder geval meer parkeerruimte nodig. Dat kan rond de stad, maar ook ondergronds zoals op het Nieuwlandplein", klinkt het. "We overwegen eveneens om bij wijze van proef in de Elisalaan een tijdlang tweerichtingsverkeer toe te laten en te zien waartoe dat ons leidt. Een ander knelpunt is het verkeer rond het Sluizencomplex, maar we controleren regelmatig en daar valt de situatie al bij al nog mee. Er kunnen zich problemen stellen tijdens piekmomenten - ik denk daarbij aan de grote rommelmarkt op 15 augustus - maar het is niet zo dat er zich daar altijd verkeersinfarcten voordoen. Misschien moeten we daar eventueel de mogelijkheid onderzoeken om het fietsverkeer via afzonderlijk fietsbruggen over het water te laten verlopen, zoals dat in Nederland veel wordt toegepast.