Hoogtechnologisch systeem uit Zwevezele telt en informeert klanten

(foto Nele)
Redactie KW

Het bedrijf Ocular brengt een uniek systeem op de markt dat het aantal bezoekers in winkels en musea kan tellen. Deze digitale bezoekersteller is uiteraard zeer handig tijdens de coronacrisis, maar ook na de crisis kan het systeem nog ingezet worden.

Ocular is een audiovisueel bedrijf op Hille Zuid en pakt nu uit met een digitale bezoekersteller om in winkels en publieke ruimtes bezoekersaantallen te monitoren. Op een display is te zien of bezoekers de ruimte onmiddellijk mogen binnengaan of nog even moeten wachten. Het kant-en-klare systeem kan snel geïnstalleerd worden. Er moet enkel elektriciteit voorzien worden. “Om maar één klant per tien vierkante meter te kunnen garanderen, moeten winkels hun bezoekers kunnen tellen”, zegt Nicolas Vanden Avenne, ceo van Ocular. “Dat is nu vaak moeilijk omdat ze er extra mankracht voor nodig hebben. Daarom zochten wij naar een automatische oplossing om dat zo slim en efficiënt mogelijk te doen.”

Bezettingsgraad

Het systeem bestaat uit een combinatie van een staander, sensoren en een display met hoogtechnologische software. De sensoren tellen anoniem het aantal bezoekers dat de ruimte binnenkomt en verlaat. De software berekent de bezettingsgraad. Op een digitaal display aan de ingang krijgen wachtende klanten een rood of groen scherm te zien. Op die manier weten ze wanneer ze mogen binnengaan. Er hoeven geen extra medewerkers aan te pas te komen en de veiligheid is gegarandeerd. Alle datagegevens zijn voor de winkel meteen beschikbaar op een online dashboard.

“Er hoeven geen extra medewerkers aan te pas te komen”

“Er zijn geen aanpassingen nodig aan de bestaande inrichting en het systeem wordt in een minimum van tijd geïnstalleerd. De klant moet enkel een stopcontact voorzien. In winkels met meerdere in- en uitgangen kunnen trouwens meerdere systemen aan elkaar gekoppeld worden. Het pluspunt is ook dat dit systeem ook na de coronacrisis verder ingezet kan worden. De realtime data over de bezoekersaantallen bieden interessante inzichten zoals hoeveel klanten of bezoekers er zijn op elk moment van de dag. Op welke dagen is het druk en hoe lang verblijven klanten in de winkel of in het museum? Dat is boeiende materie voor de eigenaar.

Ocular verkoopt en installeert de systemen enerzijds zelf, maar zet tegelijk ook partnerships op met verdelers. Er is intussen interesse uit Nederland en Frankrijk.” (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier