https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Hoe een halfportaalkraan in Oostende dan toch gerestaureerd raakt

ML
Redactie KW

Velen (her)ontdekken tegenwoordig het plezier van het wandelen. Zowel in de natuur als in de stad. Wie Oostende doorkruist, passeert ettelijke plaatsen, beelden of objecten met een bijzondere geschiedenis. Marc Loy, stadsgids bij Gidsenkring Lange Nelle, haalt elke week zijn loep boven, op zoek naar opvallende Oostendse verhalen.

In januari 1981 wordt de laatste en enige van de zes elektrisch aangedreven halfportaalkranen, die in 1911 in opdracht van de stad aan de Westkade van het Vlotdok zijn gebouwd, beschermd. De mobiele hijskraan, bedoeld voor de overslag van goederen tussen het schip en de hangars, loopt over een rail op de kaai en een rail op de luifel van Hangar 1.

De elektriciteit om de kranen te bedienen wordt geleverd door de Compagnie du Chemin de Fer Electrique d’Ostende-Blankenberghe et Extensions van de groep Empain, die voor de elektrificatie van die tramlijn in Bredene-Sas een elektrische centrale laat bouwen.

Dode letter

In 1969 verliezen de halfportaalkranen hun functie en verkommeren. Later zijn er de plannen om één portaalkraan te restaureren, maar dat project blijft dode letter tot in 1981 halfportaalkraan nr. 2 beschermd wordt als industrieel-archeologische erfgoed. Ruim 35 jaar takelt de kraan toch verder af in weer en wind. Tot zowat de laatste plank van het stuurhuis naar beneden dondert en de stad in 2018 noodgedwongen start met de restauratie, na diverse aanmaningen van het agentschap Onroerend Erfgoed waaraan echter verzaakt wordt.

Gevolg: de stad moet uiteindelijk zelf de volledige kosten voor de restauratie op zich nemen. Kostenplaatje: 563.851,84 euro. De kraan of wat er nog van rest wordt gedemonteerd door de firma Ketels uit Gent en per binnenschip naar de Arteveldestad verscheept. De restauratie van stuurhuis, giek, de mechanische en elektrische installatie wordt uitgevoerd door het restauratiebedrijf Arthur Vandendorpe & Van Laere onder leiding van AVAPartners Architects & Planners en het agentschap Onroerend Erfgoed.

De halfportaalkraan nr. 2 vormt samen met Hangar 1 één geheel met de andere nog bewaarde gebouwen rond het Vlotdok: het gebouw van de Havenkapiteindienst dat momenteel door Maritieme Dienstverlening en Kust wordt gerenoveerd, het al gerenoveerde Douanegebouw en het stapelhuis of de Entrepot op de Oostkaai.

Kantoorgebouw

Dit laatste gebouw, ook eigendom van Haven Oostende NV, wordt straks een hedendaags, maritiem kantoorgebouw met een extra blikvangende topverdieping. Al die gebouwen en installaties zijn voorbeelden van de vroegste industriële uitbreiding van onze haven eind 19de eeuw, toen onder het bewind van koning Leopold II de Oostendse haven een grote uitbreiding kende richting Bredene met onder meer de aanleg van het Hout- en Vlotdok, de doksluis, de De Meysluis en de spuikom.

Het is de bedoeling dat de kraan in de toekomst deel zal uitmaken van het openbaar domein binnen dit historisch havengebied en de opnieuw aan te leggen kade rondom de Hangar. Daarbij is het de bedoeling om de kraan in te zetten bij activiteiten, rond onder andere erfgoed.

(ML)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.