In december vorig jaar lanceerde Gert Maertens al zijn voorstel om het stadscentrum van Diksmuide om te vormen tot een fietszone. In januari kreeg het een gedeeltelijk positief advies van de verkeerscommissie. Nu volgt ook het stadsbestuur dat werk zal maken van een sluitend, jur...

In december vorig jaar lanceerde Gert Maertens al zijn voorstel om het stadscentrum van Diksmuide om te vormen tot een fietszone. In januari kreeg het een gedeeltelijk positief advies van de verkeerscommissie. Nu volgt ook het stadsbestuur dat werk zal maken van een sluitend, juridisch verkeersreglement. Daarna wordt het nieuwe initiatief van kracht. "Sinds de zomer van vorig jaar kunnen steden en gemeenten meerdere fietsstraten met elkaar verbinden in een fietszone", legt Gert Maertens uit. "Het voordeel is dat zo'n zone maar één keer hoeft aangeduid te worden terwijl dat bij iedere fietsstraat afzonderlijk moet. Geen wildgroei aan borden dus. In de kern zijn er amper fietspaden en veel centrumstraten zijn te smal voor een veilig inhaalmanoeuvre van automobilisten bij fietsers. Een fietszone maakt het commerciële centrum aantrekkelijker. Een autoluwe winkelstraat trekt nieuwe zaken aan."De fietszone in het centrum is afgebakend door de IJzerlaan, Maria Doolaeghestraat, Admiraal Ronarchstraat, De Breyne Peellaertstraat, Kleine en Grote Dijk, Beerstblotestraat en de Kasteelstraat. Daarover adviseerde de verkeerscommissie positief. Voor de fietszone Oost, in de omgeving van de Grauwe Broedersstraat en het station, was er binnen de verkeerscommissie geen akkoord."Een goede sensibiliseringscampagne zal nodig zijn gezien een fietszone iets nieuws is voor onze stad", klinkt het. (GUS)