In de Potentestraat in Sint-Pieters konden leerlingen van basisschool Sint-Leo Sint-Pieters maandagmorgen pas de school binnengaan na het klauteren over een paar hinderlijke banken. Die waren daar niet zomaar neergepoot, maar kaderden in een bewustmakingscampagne van vzw Welzijnszorg.

Hindernissen

Overal in de provincie, en dus ook aan heel wat Brugse scholen, hadden leerkrachten gezorgd voor een hindernis die de leerlingen moesten nemen om binnen te geraken. "Voor veel kinderen gaat school lopen gepaard met hindernissen", zo verduidelijkt Ine Debosscher, educatief medewerker van vzw Welzijnszorg het project Samen Tegen Armoede. "In elke school loopt één op de vijf leerlingen in de buitenbaan."

Waarmee zij verwijst naar de looppiste, waar je als hardloper liever niet op de buitenbaan aan de start komt. Twintig procent van de scholieren in Vlaanderen kampt met een gebrek aan kansen om zich te ontplooien. "Het is van het grootste belang dat wij daar aandacht aan besteden.", vertelt leerkracht Katrien Deklerck. "En dat gaat verder dan moeizaam of niet betaalde rekeningen. Zo beschikken sommige leerlingen thuis niet over een pc. Daarom stellen wij op school computers beschikbaar van kinderen die daar thuis niet de kans toe krijgen."

Ruilkast

Armoede komt overigens niet altijd duidelijk aan de oppervlakte, en daarom probeert de school ook discreet tussen te komen. Zorgleerkracht Joost Delameillieure vult aan: "Hier op school hebben wij een ruilkast, waarin ouders allerlei spullen kunnen leggen die hun kinderen niet meer nodig hebben. Wie er nood aan heeft, kan meenemen wat hij of zij kan gebruiken."

Op die manier wordt de actie Samen Tegen Armoede in heel wat scholen ook gedurende het hele schooljaar opgevolgd.

(PM-foto Davy Coghe)

In de Potentestraat in Sint-Pieters konden leerlingen van basisschool Sint-Leo Sint-Pieters maandagmorgen pas de school binnengaan na het klauteren over een paar hinderlijke banken. Die waren daar niet zomaar neergepoot, maar kaderden in een bewustmakingscampagne van vzw Welzijnszorg. Overal in de provincie, en dus ook aan heel wat Brugse scholen, hadden leerkrachten gezorgd voor een hindernis die de leerlingen moesten nemen om binnen te geraken. "Voor veel kinderen gaat school lopen gepaard met hindernissen", zo verduidelijkt Ine Debosscher, educatief medewerker van vzw Welzijnszorg het project Samen Tegen Armoede. "In elke school loopt één op de vijf leerlingen in de buitenbaan." Waarmee zij verwijst naar de looppiste, waar je als hardloper liever niet op de buitenbaan aan de start komt. Twintig procent van de scholieren in Vlaanderen kampt met een gebrek aan kansen om zich te ontplooien. "Het is van het grootste belang dat wij daar aandacht aan besteden.", vertelt leerkracht Katrien Deklerck. "En dat gaat verder dan moeizaam of niet betaalde rekeningen. Zo beschikken sommige leerlingen thuis niet over een pc. Daarom stellen wij op school computers beschikbaar van kinderen die daar thuis niet de kans toe krijgen." Armoede komt overigens niet altijd duidelijk aan de oppervlakte, en daarom probeert de school ook discreet tussen te komen. Zorgleerkracht Joost Delameillieure vult aan: "Hier op school hebben wij een ruilkast, waarin ouders allerlei spullen kunnen leggen die hun kinderen niet meer nodig hebben. Wie er nood aan heeft, kan meenemen wat hij of zij kan gebruiken." Op die manier wordt de actie Samen Tegen Armoede in heel wat scholen ook gedurende het hele schooljaar opgevolgd.(PM-foto Davy Coghe)