Hevig verzet tegen forse uitbreiding Boudewijnkanaal in Lissewege

Redactie KW

Advocate Nancy Vanhee verzet zich hevig tegen de komst van een nieuw groot bouwdok en later ook een autoterminal aan het Boudewijnkanaal in Lissewege. Op termijn zou er een kade voor twee zeeschepen moeten komen. “Dit project, op enkele honderden meters van de dorpskern van Lissewege, zal voor een pak luchtvervuiling en geluidshinder zorgen”, foetert Nancy Vanhee. Er kunnen nog tot 17 februari bezwaarschriften ingediend worden.

In het Gemeenschapshuis in Zeebrugge vond een informatievergadering plaats over de aanvraag van een omgevingsvergunning door het havenbestuur MBZ voor het verbreden en verdiepen van het Boudewijnkanaal. Hoewel bij het openbaar onderzoek van grote werken zulke vergadering voorgeschreven is, scheelde het niet veel of er was niemand komen opdagen. Wettelijk gezien is het enkel verplicht om eigenaars in een straal van 100 meter aan te schrijven. Omdat deze werf mogelijk een grote en langdurige impact op de bewoners van Lissewege en Zwankendamme kan hebben, werden in een ruimer gebied eigenaars aangeschreven.

Bouwdok met betoncentrale

De vergunningsaanvraag omvat in de eerste fase de aanleg van een tijdelijk bouwdok aan de oostzijde de overkant van Lissewege van het Boudewijnkanaal. Eerst zou 15 maanden gebouwd worden aan 900 meter kade op 170 meter landinwaarts. Als de vergunningsprocedure vlot verloopt, zou nog dit jaar kunnen gestart worden. Het eigenlijke bouwdok zou daarna in 2020-2021 in 11 maanden aangelegd worden. Daar zouden gedurende 18 maanden acht enorme tunnelelementen ontstaan, die in 2023 naar Antwerpen worden gesleept voor de bouw van de Oosterweeltunnel.

“Voor deze constructiewerf zullen heel wat tijdelijke zaken neergepoot worden: een betoncentrale, een aanlegsteiger voor het aanvoeren van de materialen en grondstoffen, en containers voor kantoren en kleedruimtes. De berg uitgegraven zand wordt met gras bezaaid om verstuiving tegen te gaan. Het verkeer voor deze werf zal via de Koffieweg verlopen”, verduidelijkt ingenieur Frederik Sanders.

Na afloop van het Oosterweelproject wordt het dok grotendeels afgebroken zodat alleen de eerst gebouwde 900 meter kade blijft staan. Hierdoor zou het Boudewijnkanaal in plaats van 80 meter 250 meter breed worden. Na verdere afwerking en baggeren tot 12,5 meter diepte, zouden er vanaf 2024 twee zeeschepen met auto’s kunnen aanmeren.

Bezwaarschrift

Nancy Vanhee.
Nancy Vanhee.© Davy Coghe

De inwoners van Lissewege en Zwankendamme zien met een nieuwe autoterminal de havenactiviteit naderen. En daar is, op z’n zachtst gezegd, niet iedereen blij mee. Advocate Nancy Vanhee (54), die in Lissewege woont, is volop bezig met de voorbereiding van een bezwaarschrift. Dat wil ze door zo veel mogelijk inwoners van Lissewege én Zeebrugge laten indienen.

“Dit enorme project zal de leefbaarheid van Lissewege sterk aantasten”, zegt Nancy, duidelijk onder de indruk van de omvang van het project. “We hebben nu al zo veel last van sluipverkeer van en naar de haven. Al van 5 uur ‘s morgens. En nu komt dit er nnog eens bij.”

“De constructiewerken voor die Oosterweeltunnel zullen onvermijdelijk voor heel wat hinder zorgen”, vervolgt Nancy. “En na dat tijdelijk constructiedok, komt er dan ook nog eens een grote autoterminal. Die grote autoschepen die er zullen aanmeren, en die nog altijd vaak op dieselmotoren varen, zullen de luchtkwaliteit zeker aantasten. Die motoren blijven trouwens altijd draaien, ook wanneer de boten stil liggen.”

Het nieuwe bouwdok, en later de autoterminal, zou op zo'n 600 meter van het centrum van Lissewege komen.
Het nieuwe bouwdok, en later de autoterminal, zou op zo’n 600 meter van het centrum van Lissewege komen.© Davy Coghe

“Ze hebben die brandstof immers nodig om elektriciteit op te wekken. Maar ook het op- en afrijden van de verscheepte auto’s zal een pak hinder met zich meebrengen. Het havenbestuur zou wel eens rekening mogen houden met har buren. De haven gedraagt zich steeds meer als een monster dat de achterliggende dorpen opslorpt. Voor die drie dorpen Lissewege, Zwankendamme en Dudzele is dit echt een ‘Doel-scenario’ aan het worden.”

Het is voor Nancy Vanhee trouwens niet de eerste confrontatie met de haven van Zeebrugge. Haar ouderlijke woning en kantoor liggen vlakbij de locatie van de nieuwe Visartsluis, maar net niet dicht genoeg om onteigend te worden. Ze is met de actiegroep Zeebrugge Onder Druk (ZOD) een van de sterkhouders van het verzet tegen die sluis. “Ik heb het groot lot gewonnen met mijn huis in Lissewege en mijn kantoor in Zeebrugge. Twee projecten, twee keer druk op alles waar mijn man en ik, maar ook mijn ouders voor gewerkt hebben. Ik blijf dan ook vechten. Ik zal minister Ben Weyts alle hoeken van de Raad van State laten zien.”

Leven bedreigd

Buurtbewoner Patrick Monte.
Buurtbewoner Patrick Monte.© Davy Coghe

In Lissewege blijken nog niet erg veel inwoners op de hoogte van het project. In Bistro De Kip, vlakbij de kerk, treffen we gewezen dokwerker Patrick Monte. Hij weet wel van de plannen. “Ik ben absoluut tegen”, zegt hij. “Het moet echt gedaan zijn met dat altijd maar uitbreiden van de haven, waardoor het leven in de polderdorpen bedreigd wordt. Ik ken de haven en weet dat het verschepen van auto’s constant doorgaat, 24 uren aan een stuk. Ik weet dan ook heel goed dat dit voor geluidshinder zal zorgen. Ik zal dus zeker, net als veel andere Lissewegenaars, een bezwaarschrift indienen.”

Havendirecteur Joachim Coens begrijpt niet goed waar het protest plots vandaag komt. “Dit is al decennialang havengebied”, reageert hij. “Die nieuwe activiteit komt aan de andere kant van het kanaal. Zo dicht bij Lissewege is dat allemaal niet. Ik zie dan ook niet goed in hoe men daar last zou kunnen van hebben.” (Roel Jacobus en Piet De Ville)

Bezwaar indienen kan nog tot 17 februari. De documenten kun je zien in het Huis van Bruggeling of digitaal op www.omgevingsloket.be.