Het Waterfront wordt de opener van de editie 2018 van GoneWest, het culturele herdenkingsprogramma van de provincie West-Vlaanderen. Dat project vindt plaats op 29 juni.

Het is de bedoeling dat van aan de havengeul van Oostende tot die van Zeebrugge, goed voor 21 kilometer, 3.000 kleine bootjes worden te water gelaten. Het doel is om de aandacht te vestigen op de toekomst, de hoop en de verzoening. Tegelijk wordt de rol van de Noordzee en de talrijke aanvallen op Oostende en Zeebrugge in de Eerste Wereldoorlog in beeld gebracht. Vaak wordt vergeten dat bijvoorbeeld de Slag van Passendale een offensief was om de havens te bevrijden.

De provincie gaat voor het project op zoek naar 6.000 vrijwilligers via de site www.gonewest.be. Het is de bedoeling dat ze op 29 juni per twee een bootje samenstellen. Dan moeten ze er de naam opschrijven van een soldaat die sneuvelde op zee en kunnen ze er nog hoopvolle "boot-schappen" opschrijven.

Geïnspireerd op een origamibootje

Studenten van de hogescholen Howest en Vives ontwierpen het bootje. Het is geïnspireerd op een origamibootje en is vervaardigd uit een duurzaam pvc-coated meerkleurig textiel. Het bootje is anderhalve meter lang en weegt ongeveer vier kilogram. De studenten-ontwerpers dachten ook aan een "tweede leven" voor het bootje in de vorm van een zitzak.

Waterfront zal ook te zien zijn op Canvas, en het geheel wordt gepresenteerd door Joris Hessels en Dominique Van Malder, de makers van Radio Gaga. Ze gaan in hun eigen stijl op zoek naar kleine en grote verhalen en voeren gesprekken over de "boot-schappen" met de participanten. Ze cureren ook, samen met filmregisseur Peter Monsaert, vijf voorstellingen in de vijf deelnemende gemeenten.

(Belga)

Het Waterfront wordt de opener van de editie 2018 van GoneWest, het culturele herdenkingsprogramma van de provincie West-Vlaanderen. Dat project vindt plaats op 29 juni. Het is de bedoeling dat van aan de havengeul van Oostende tot die van Zeebrugge, goed voor 21 kilometer, 3.000 kleine bootjes worden te water gelaten. Het doel is om de aandacht te vestigen op de toekomst, de hoop en de verzoening. Tegelijk wordt de rol van de Noordzee en de talrijke aanvallen op Oostende en Zeebrugge in de Eerste Wereldoorlog in beeld gebracht. Vaak wordt vergeten dat bijvoorbeeld de Slag van Passendale een offensief was om de havens te bevrijden. De provincie gaat voor het project op zoek naar 6.000 vrijwilligers via de site www.gonewest.be. Het is de bedoeling dat ze op 29 juni per twee een bootje samenstellen. Dan moeten ze er de naam opschrijven van een soldaat die sneuvelde op zee en kunnen ze er nog hoopvolle "boot-schappen" opschrijven. Studenten van de hogescholen Howest en Vives ontwierpen het bootje. Het is geïnspireerd op een origamibootje en is vervaardigd uit een duurzaam pvc-coated meerkleurig textiel. Het bootje is anderhalve meter lang en weegt ongeveer vier kilogram. De studenten-ontwerpers dachten ook aan een "tweede leven" voor het bootje in de vorm van een zitzak. Waterfront zal ook te zien zijn op Canvas, en het geheel wordt gepresenteerd door Joris Hessels en Dominique Van Malder, de makers van Radio Gaga. Ze gaan in hun eigen stijl op zoek naar kleine en grote verhalen en voeren gesprekken over de "boot-schappen" met de participanten. Ze cureren ook, samen met filmregisseur Peter Monsaert, vijf voorstellingen in de vijf deelnemende gemeenten.(Belga)