1889 is een memorabel jaar voor Beitem, meldt Willem Wylin, kroniekschrijver, historicus en oud-Beitemnaar op zijn website Het verleden van Beitem.
...

1889 is een memorabel jaar voor Beitem, meldt Willem Wylin, kroniekschrijver, historicus en oud-Beitemnaar op zijn website Het verleden van Beitem.Eén: de parochie Beitem wordt opgericht. Twee: vanuit het station van Roeselare wordt een nieuwe aftakking geopend, spoorlijn 65, die door Beitem richting Menen loopt en zo verder naar het Franse Tourcoing. Een traject van 33,7 km. En drie: het echtpaar Bernard Dejonghe en Flavie Cools openen tegenover het station de herberg Beythem Statie. Dat is exact 130 jaar geleden en de herberg is nog steeds in handen van dezelfde familie."Mijn grootouders hebben inderdaad Beythem Statie in 1889 gebouwd en uitgebaat tot in 1957", zegt Darlin Dejonghe, die de herberg momenteel samen met haar man Johan Cools uitbaat. Mijn ouders Jozef Dejonghe en Georgette Verbrugghe hebben de zaak vanaf 1957 verder uitgebouwd en uitgebaat. Tot ikzelf en mijn man Johan Cools in 1986 de zaak hebben overgenomen."Tot dan was het uitsluitend café, een typische volkscafé, met vele vaste stamgasten, zoals er toen honderden in de regio waren. "In 1989 hebben we er een feestzaal voor 300 personen aangebouwd", vertelt Johan Cools verder."Het waren toen bijzonder drukke tijden. Om de zaak draaiende te houden, hadden we veel energie en vooral veel personeel nodig. Tien jaar later hebben we de feestzaal tot restaurant omgebouwd voor maximum 140 gasten. In 2008 tenslotte werd de capaciteit in het restaurant, na een grondige renovatie, verlaagd naar 50 personen. Sindsdien doen we met ons gezin alles zelf."In 2013 is er delicatessenzaak Nuance bijgekomen, waar we vers vlees, bereide gerechten en Foie gras van Vanackere verkopen. De gekende foie-graszaak heb ik van mijn neef en stichter Willy Vanackere overgenomen."Onze kinderen Noortje en Ibe werken mee in het café, restaurant en Nuance, terwijl onze tweede zoon Jelle binnenkort start met zijn foodtruck Verschil on wheels. Zaken doen zit echt in de familie", lacht Darlin Dejonghe. "We zijn fier dat we met z'n vijven de verschillende zaken draaiende kunnen houden en er veel plezier aan beleven. Nog dit jaar wordt het interieur van het café volledig vernieuwd, een buitenterras wordt aangebouwd om onze klanten en vele passanten nog beter te kunnen bedienen. Kortom we staan niet stil. De vierde generatie is al goed ingewerkt en met de kleinkinderen Stan en Ella is de vijfde generatie al in aantocht."Recht tegenover de ingang van het café bevindt zich het oude stationsgebouw. Dat wordt eveneens gebruikt. "Ik huur het gebouw van de nabijgelegen betonfabriek Alkern en gebruik het als magazijn voor stoelen, tafels, parasols en allerhande horecamateriaal", aldus kastelein Johan Cools. Het stationsgebouwtje is nog in goede staat en is een stille getuige van de oude spoorlijn nr. 65. Pas in 1955 werden de spoorstaven tussen Roeselare en Beitem opgebroken.Vanaf Beitem tot Menen was er nu en dan nog goederenvervoer tot in 1975. In 1978 werden op dit traject ook de spoorstaven verwijderd. De spoorwegbedding werd door de provincie West-Vlaanderen ingericht als een 'groene' as en kreeg de naam Kezelbergroute, die vandaag door wandelaars en fietsers druk gebruikt wordt."Vinkenmaatschappij De Goudvink en kaartersclub Het stikt nie nauwe hebben hun clublokaal bij ons en we zijn op woensdag gesloten", besluit Johan Cools, die hoopt om samen met zijn echtgenote Darlin en de kinderen nog enkele jaren te kunnen doen wat hij nu doet. (AD)