Het plein wordt vooral gebruikt als in- en uitrit van de Rooiveldstraat en het wildparkeren van wagens. Met de werken zal het kruispunt veiliger worden door een meer haakse aansluiting van de Rooiveldstraat op de Kortrijksestraat door een verhoogde zichtbaarheid. Tevens zal in- en uitrijden van de straat niet meer gesplitst zijn.
...

Het plein wordt vooral gebruikt als in- en uitrit van de Rooiveldstraat en het wildparkeren van wagens. Met de werken zal het kruispunt veiliger worden door een meer haakse aansluiting van de Rooiveldstraat op de Kortrijksestraat door een verhoogde zichtbaarheid. Tevens zal in- en uitrijden van de straat niet meer gesplitst zijn.Er zal ook een groot deel verharding weggenomen en vervangen worden door waterdoordringende elementen om er voor te zorgen dat de maximale afsijpeling van regenwater mogelijk wordt. Dit project heeft dan ook een prijs gewonnen van Aquafin en hiermee kan de gemeente 10.000 euro besteden aan materialen die waterdoorlatend zijn. Hoe de groenaanplantingen juist zullen gebeuren is nog af te wachten, maar op het plan zullen de drie bomen die nu op het plein staan verdwijnen en vervangen worden door een groter aantal bomen die geschikt zullen zijn voor dit pleintje.Binnenkort starten de werken voor de aanleg van een verhoogde en een vlot toegankelijke bushalte zoals deze al op andere plaatsen van de Kortrijksestraat aanwezig zijn. Er is voldoende plaats voorzien om een overdekte fietsenstalling voor zestien fietsen te plaatsen. Dit is nodig omdat veel studenten hier de bus naar Brugge nemen.Op het plein worden zeven dwarsparkeerplaatsen aangelegd worden en drie langparkeerplaatsen. Dit resulteert in 10 duidelijk afgebakende parkeerplaatsen , tegenover de 7 niet afgebakende parkeerplaatsen in de huidige toestand. De openbare verlichting rondom het pleintje wordt vernieuwd. Hierbij wordt accentverlichting voorzien ter hoogte van het zebrapad in de Kortrijksestraat, om de oversteek voor voetgangers veiliger te maken. Fluvius werkt hiervoor een lichtstudie uit.De zone voor café De Vriendschap wordt aangelegd in dolomietverharding zodat er enkele tafels en stoelen kunnen plaatsen. Dit laatste was niet naar de zin van oppositielid Franky De Jonghe (SP-A) die een duidelijk voordeel in het ontwerp zag voor Café De Vriendschap tegenover andere horeca zaken. "Ik heb dit al aangehaald toen ik schepen was. Ik vind dat het niet kan dat café De Vriendschap een mooi terras krijgt op kosten van de Oostkampse belastingsbetaler. We zullen dan ook als sp.a-fractie onthouden bij de stemmen over dit ontwerp", weet hij te vertellen.In zijn antwoord wist burgemeester Jan de Keyser het volgende te vertellen: "Over het gebruik en het onderhoud van deze zone zijn nog geen afspraken gemaakt. Als de vraag komt van de uitbaters van café De Vriendschap zal dit in de gemeenteraad gebracht worden en zal een eventuele concessie goedgekeurd moeten worden door de raad. Maar er is nog geen officiële aanvraag bij ons binnengekomen."Op de bewonersvergadering waren de meeste zeer positief weet schepen Els Roelof te vertellen: "Ik kan zelfs zeggen van de vele bewonersvergaderingen dat dit een van de meest positieve is geweest die ik heb meegemaakt."(GST)