Helena klaagt slechte verbinding aan: “Als internet uitvalt tijdens mijn examen heb ik 0”
Helena van der Lint (20) is de gebrekkige internet- en telefonieverbinding in haar woonplaats zat. “Orange, Proximus… hier werkt niets. Als het internet uitvalt tijdens mijn online examen, heb ik mogelijks 0 op 20”, stelt ze. “Wanneer lossen de operatoren dit op?” Dorpsgenoten zeggen dan weer dat Telenet in Stavele wel vrij goed werkt.
Studente Helena van der Lint zit in haar laatste jaar orthopedagogie aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Door de coronacrisis kan ze niet naar school en heeft ze nog meer dan anders haar telefoon en computer nodig. “Mijn ouders hebben bij Orange een pakket voor telefonie, televisie en internet”, vertelt Helena. “Voor mijn gsm ben ik bij Proximus. Vijf jaar geleden waren we bij Telenet. Ik kan echter kort zijn: hier werkt niets. De ontvangst met mijn gsm is slecht. Binnen bellen lukt quasi niet en buiten is het niet veel beter. Meestal heb ik geen of één streepje ontvangst, twee streepjes is uitzonderlijk, drie streepjes bestaat niet. Recent had ik een belangrijk telefoongesprek omtrent mijn afstudeerstage. ‘Sorry mevrouw, ik hoor je zeer moeilijk, kan je even herhalen alstublieft?’ Dat was de teneur van dit gesprek. Daags nadien wilde ik het gemeentehuis bellen voor mijn identiteitskaart. Opnieuw van dat. De bediende maakte zich boos omwille van de slechte verbinding. Erg frustrerend.”
Slecht internet
Ook internet werkt in de Zwanestraat niet naar behoren. Nu de lessen, opdrachten en examens online moeten, is dat nog meer vervelend dan anders. “Heb ik een online examen, dan heb ik toch minstens twee uur onafgebroken internet nodig”, vertelt Helena. “Toch hadden we onlangs vier uur lang geen wifi en dus ook geen internet. Gebeurt dat tijdens een examen, dan riskeer ik 0 op 20. Tenzij je kan bewijzen dat het uitvallen van het internet aan de basis ligt. Maar hoe bewijs je dat? Onlangs kreeg ik om 11 uur een opdracht die tegen 12.30 uur binnen moest zijn. Mijn werk staat wellicht vol schrijffouten, omdat ik een race tegen de tijd heb gevoerd en er geen tijd meer was om alles na te lezen. Ik wilde per se vroeger klaar zijn, voor het geval er geen internet zou zijn en ik het op een andere manier zou moeten doorsturen.”
“Wij betalen de volle pot voor een zeer gebrekkige service”
“Voor een belangrijke schoolopdracht ben ik al naar mijn vriend in Watou gereden. Daar is er geen probleem. Wij betalen de volle pot voor een zeer gebrekkige service. Een compensatie via de factuur blijkt niet mogelijk te zijn. Ik spreek namens heel wat dorps- en streekgenoten. Dit is 2020. Ziet men Alveringem als achtergesteld gebied misschien? Dit is erg frustrerend. Wees correct en los het op.”
Younes Al Bouchouari, woordvoerder van Orange België, neemt het verhaal van Helena ernstig en beloofde dat Orange het gezin eerstdaags zou contacteren. Proximus laat weten dat er in de nabije toekomst geen specifieke investeringsprojecten op de planning staan voor Alveringem. “We nemen de feedback echter zeer ter harte en zullen contact opnemen met de Alveringemse burgemeester om een overleg in te plannen”, klinkt het. Burgemeester Gerard Liefooghe stelt alvst dat hij weet heeft van de problematiek. “Hoogstade, Beveren en Stavele zijn probleemzones”, weet hij. “In het verleden hebben wij meermaals de operatoren gecontacteerd. Dat werknemers en studenten nog een hele tijd veel meer zullen telewerken, is voor ons een goede reden om de operatoren opnieuw te contacteren. Ook in deze landelijke gemeente hebben mensen immers recht op een goede service.” (AB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier