Verschillende terminaloperatoren trokken vorige week aan de alarmbel omdat hun opslagterreinen verzadigd geraakten. Het plaatsgebrek neemt toe doordat binnenkomende trafiek niet meer opgehaald wordt. Het gaat vooral om trailers en nieuwe wagens die vóór de coronacrisis geproduceerd en vervoerd werden, maar waarvan de distributie naar de eindklanten nu uitblijft. Tijdens een overleg met het havenbestuur MBZ op donderdag werd de situatie in kaart gebracht.

Na het onderzoek van verschillende opties, gaat het havenbestuur tot actie over. "In de eerste plaats moet elke terminal eerst zijn eigen ruimte maximaal invullen. Als dit onvoldoende blijkt, zijn er twee concrete pistes", zegt CEO ad interim Rik Goetinck van MBZ.

"We voorzien vijf locaties waar trailers zonder kosten gestockeerd kunnen worden. Het gaat om bestaande parkeerstroken binnen het havengebied. Voor het stockeren van nieuwe wagens zullen we in functie van de concrete vraag terreinen in de achterhaven toewijzen. Dit zal gebeuren tegen een bescheiden tarief."

Creativiteit gevraagd

Naar de redactie verneemt, zou er voor de overvloed aan nieuwe wagens een braakliggend terrein van 9 hectare in snel tempo verhard worden. Het gaat om grond in de Maritieme Logistieke Zone, nabij de terminal van International Car Operators (ICO) aan het Zuidelijk Insteekdok.

"In deze moeilijke tijd moeten we aan al onze havengebruikers creatieve oplossingen kunnen bieden. We zullen de noden van de terminals dagelijks evalueren en waar nodig bijsturen. In deze situatie is het uiterst belangrijk van samen te werken, want we hebben allemaal hetzelfde doel: de operaties in de haven zo vlot mogelijk laten verlopen", besluit Goetinck. (RJ)

Verschillende terminaloperatoren trokken vorige week aan de alarmbel omdat hun opslagterreinen verzadigd geraakten. Het plaatsgebrek neemt toe doordat binnenkomende trafiek niet meer opgehaald wordt. Het gaat vooral om trailers en nieuwe wagens die vóór de coronacrisis geproduceerd en vervoerd werden, maar waarvan de distributie naar de eindklanten nu uitblijft. Tijdens een overleg met het havenbestuur MBZ op donderdag werd de situatie in kaart gebracht.Na het onderzoek van verschillende opties, gaat het havenbestuur tot actie over. "In de eerste plaats moet elke terminal eerst zijn eigen ruimte maximaal invullen. Als dit onvoldoende blijkt, zijn er twee concrete pistes", zegt CEO ad interim Rik Goetinck van MBZ."We voorzien vijf locaties waar trailers zonder kosten gestockeerd kunnen worden. Het gaat om bestaande parkeerstroken binnen het havengebied. Voor het stockeren van nieuwe wagens zullen we in functie van de concrete vraag terreinen in de achterhaven toewijzen. Dit zal gebeuren tegen een bescheiden tarief."Naar de redactie verneemt, zou er voor de overvloed aan nieuwe wagens een braakliggend terrein van 9 hectare in snel tempo verhard worden. Het gaat om grond in de Maritieme Logistieke Zone, nabij de terminal van International Car Operators (ICO) aan het Zuidelijk Insteekdok."In deze moeilijke tijd moeten we aan al onze havengebruikers creatieve oplossingen kunnen bieden. We zullen de noden van de terminals dagelijks evalueren en waar nodig bijsturen. In deze situatie is het uiterst belangrijk van samen te werken, want we hebben allemaal hetzelfde doel: de operaties in de haven zo vlot mogelijk laten verlopen", besluit Goetinck. (RJ)