Haven Zeebrugge krijgt properste sleepvloot ter wereld

CEO Geert Vandecappelle van Boluda Towage Europe (rechts) bedankte met een originele scheepsbel havenvoorzitter Dirk De fauw voor het nieuwe sleepcontract. © RJ
Redactie KW

Tegen nieuwjaar zal de helft van de sleepboten in de haven van Zeebrugge tot de meest milieuvriendelijke ter wereld behoren. Daarna worden in 2021 en 2022 ook de andere schepen aangepakt. De uitstoot van stikstofoxiden wordt met 80% verminderd. “Dit is nog nergens vertoond”, zegt CEO Geert Vandecappelle van rederij Boluda Towage Europe.

Het havenbestuur MBZ kende de nieuwe concessie voor de sleepdiensten vanaf 2021 toe aan het huidige bedrijf Boluda Towage Europe. De overeenkomt geldt voor vijf jaar en kan met drie jaar verlengd worden. De eerste twee criteria in de aanbesteding waren uiteraard de prijs en de lokale terreinkennis sinds 1960 van de 100 bemanningsleden en 50 medewerkers aan land.

Het bedrijf is sinds de jaren 1960 permanent op het Zeebrugse water actief. Dat gebeurde eerst onder de naam URS en na een aantal eigenaarswissels sinds 2019 als onderdeel van de Spaanse groep Boluda.

98.000 liter brandstofbesparing

Als derde gunningscriterium stelde MBZ ongekende voorwaarden inzake milieuvriendelijkheid. “We hadden de lat hoog gelegd maar Boluda nam de vrijheid om nóg hoger te springen. Daarmee krijgt Zeebrugge straks de meest milieuvriendelijke sleepvloot ter wereld”, zegt Rik Goetinck, gedelegeerd bestuurder ad interim van de haven.

De eerste stap naar vergroening zette Boluda vanaf november 2019 met het ombouwen van de Union Koala naar de zogenaamde ‘Tier 3’-milieunorm. Dat is de allerhoogste norm voor het verminderen van de uitstoot van stikstofoxiden met 80%. Het was de eerste keer dat een bestaande sleepboot tot dat niveau werd omgebouwd, een wereldprimeur die 0,5 miljoen euro kostte.

“Een omgebouwde sleepboot verbruikt per uur 90 liter minder brandstof”

We betaalden leergeld maar de investeringen lonen“, zegt CEO van Boluda Towage Europe Geert Vandecappelle. “De Union Koala verbruikt gemiddeld 90 liter brandstof per uur minder of in totaal een besparing van 98.000 liter in het eerste halfjaar.”

“Dit jaar pakken we op dezelfde manier de Union Panda aan. De komende maanden verwelkomen we twee nieuwe schepen die al meteen aan de Tier 3-eisen voldoen. De andere vier van onze acht sleepboten passen we in 2021 en 2022 aan.”

Extra schepen en oude scheepsbel

Vandecappelle bracht nog ander goed nieuws. “Naast de groei met twee bijkomende vaste schepen tot een vloot van acht, komt er nog een negende sleepboot die vanuit Zeebrugge zal ingezet worden op drukke momenten in Zeebrugge en de Scheldehavens.”

Als symbolische dank voor de concessie, schonk Boluda aan het havenbestuur de originele scheepsbel van de sleepboot Brugge. Die was vanaf 1988 als toen de krachtigste brandblusboot ter wereld de vaste begeleider van LNG-tankers in Zeebrugge.

In 2009 verhuisde ze naar Vlissingen, Gent en Terneuzen. Sinds 2016 vaart ze voor een nieuwe eigenaar in Rusland onder de naam Proteya. De originele scheepsbel is nu terug ‘thuis’ en krijgt een ereplaats in het havengebouw. (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier