LiQ werd opgericht in april 2018 door de vrienden en jonge ondernemers Jorgo Struyve (25) en Nicolas Destoop (27). Zij delen een passie voor ijs en creëerden LiQ, een alcoholisch ijsje, te koop in de diepvriesafdeling. LiQ staat voor liquor infused icecream: ijs met een likeursmaak. LiQ is een samentrekking van licking en liquor. De heren haalden de mosterd in Amerika. "Het is niet de bedoeling om zomaar een alcoholproduct te maken. Het is meer dan dat, het is een nieuwe dessertervaring", zeggen Jorgo en Nicolas. Nicolas is een geboren salesmanager en Jorgo i...

LiQ werd opgericht in april 2018 door de vrienden en jonge ondernemers Jorgo Struyve (25) en Nicolas Destoop (27). Zij delen een passie voor ijs en creëerden LiQ, een alcoholisch ijsje, te koop in de diepvriesafdeling. LiQ staat voor liquor infused icecream: ijs met een likeursmaak. LiQ is een samentrekking van licking en liquor. De heren haalden de mosterd in Amerika. "Het is niet de bedoeling om zomaar een alcoholproduct te maken. Het is meer dan dat, het is een nieuwe dessertervaring", zeggen Jorgo en Nicolas. Nicolas is een geboren salesmanager en Jorgo is een bachelor elektromechanica en internationaal business management. "In Amerika vonden we een kleine zaak met ijsjes met alcoholische smaken. Wij hadden het idee om het ijs beter te maken en een infusie van alcohol te geven. Dit is nog niet eerder gedaan in Europa." Met haar alcoholijs een dessert, zeggen ze zelf bracht LiQ tot nu toe zes varianten op de markt, die te vinden zijn in heel België, onder meer bij Delhaize en Spar. Dit met namen als bijvoorbeeld Amaretto Cookie Crunch en Bourbon Salted Caramel. "We hebben ook enkele vegan smaken zoals Limoncello Raspberry Ripple", zeggen de heren. Met het likeurijs wil LiQ een gesofisticeerde dessertervaring op de markt brengen: pure verwennerij met authentieke smaken. Dit alles in verpakkingen gemaakt van bio-afbreekbare materialen. Jorgo en Nicolas zijn niet aan hun proefstuk toe. Zij werden als studenten in 2018 verkozen als nationaal student-ondernemers van het jaar. Om hun internationale ambities waar te maken zochten Jorgo en Nicolas investeerders voor LiQ. Na een eerdere kapitaalinjectie in 2018 lanceerde LiQ eind juni een kapitaalronde om 400.000 euro op te halen. De oprichters wilden hiermee hun basis in België verstevigen en de internationalisering van hun bedrijf in een stroomversnelling brengen. Dit lukte wonderwel want al nel wilde een privé-investeerder het volledige bedrag geven."De investeerder is zich bewust van ons groeipotentieel. Het geloof in ons productengamma gaf de doorslag", aldus de twee ondernemers. "Zijn Europees én Amerikaans netwerk vormen een ongelooflijke meerwaarde in de internationalisering van ons bedrijf. We willen ons marketingteam versterken en extra verkoopkrachten aantrekken." De crowdfundingcampagne, waarbij iedereen kan investeren via het Winwinner-platform, loopt nog tot midden september. Hiermee ambiëren ze nog eens 150.000 euro toe te voegen aan hun werkkapitaal. "Hiermee willen we onze omzet verhogen en onze Belgische tak verdiepen en vergroten.We hebben met LiQ grote expansieplannen." Ondertussen loopt de crowdfundingcampagne ook goed en hebben ze al meer dan 120.000 euro opgehaald.