Hans Bourlon (CEO Studio 100) : “Nog 400.000 mensen hebben een Studio 100-ticket in de kast liggen”

Al maanden ligt Studio 100 stil. Er verscheen dan ook een glimlach op het gezicht van Hans Bourlon, CEO Studio 100, toen hij vorige zaterdag ouders met enthousiaste kids zag binnen stappen in de Stadsschouwburg in Antwerpen, waar er in twee dagen tijd zes coronavrije shows van Nachtwacht ‘Het Vampierenbal’ werden gehouden. Volgens de CEO ligt er nog bij 400.000 mensen één Studio 100-ticket in de kast.

Hans Bourlon in de Antwerpse Stadsschouwburg net voor een ‘Nachtwacht’-theatervoorstelling. © PADI

Voor aanvang van ‘Het Vampierenbal’ sloegen we een korte babbel met Hans Bourlon over natuurlijk de verstrenging van de maatregelen van de Federale Overheid. Welk effect heeft dat op deze productie ‘Het Vampierenbal’, maar ook op ’40-45′ of ‘Daens’ ?

Hans : “Sinds 15 maart liggen we stil. Er werden al verschillende maatregelen door het veiligheidscomité uitgevaardigd, waarvan de meest recentste was dat we in openlucht 400 en binnen 200 mensen mochten ontvangen. Je kon als organisatie een uitzonderingsaanvraag indienen, mits de uitwerking van een protocol. We zijn daar al maanden mee bezig. In Puurs werkten we dat uit door plexiglas tussen de verschillende stoelen te laten plaatsen, maar dat werd door de brandweer afgekeurd. We bleven maar zoeken naar goede regelingen. Uiteindelijk kregen we de goedkeuring voor Puurs en ook voor hier in Antwerpen om die voorstellingen te geven. We zijn nu ten volle aan het repeteren geslagen. We hebben bij Studio 100 in Schelle ook een tv-studio omgebouwd tot een ruimte, waarin medewerkers in een grote cirkel zitten en waar ze niets anders doen dan tickets van onze shows herboeken. Ongeveer 400.000 mensen hebben nog één ticket liggen van een Studio 100-show in de kast, zoals van ‘Daens’, ‘Samson-afscheidsshow’, ’40-45′, ‘Bumba’, enz. Wat die nieuwe maatregelen betreft : die 400 blijven voor cultuur en er worden uitzonderingen toegestaan. We wachten af wat de bijeenkomst rond cultuur zal inhouden.”

Dat moet zorgen voor een beangstigend gevoel. Misschien moeten jullie binnen één week terug verminderen qua capaciteit ?

Hans : “Dat zou de zoveelste ramp op rij zijn, maar wij leven op hoop en in de overtuiging dat het wel veilig is, dat wij het maximale deden om het goed te doen.”

Hoeveel deugd doet dit nu voor je dat de deuren van de Antwerpse Stadsschouwburg terug mogen openen, dat er hier achter ons kinderen roepen en zich amuseren.

Hans : “Fantastisch hé ! Je ziet de mensen lachen, maar vooral voor de medewerkers die zolang thuis zaten zonder vooruitzichten is dat ook heel goed. Het was voor velen psychologisch zwaar. Dan spreek ik vooral over de mensen die op weinig recht hebben, die niet op de tijdelijke werkloosheid konden terugvallen. Op zelfstandigen die een eigen bedrijf hebben en die geen technische werkloosheid konden verkrijgen. Medewerkers die thuis zijn, leveranciers, enz. Als je geen vooruitzicht hebt, is dat heel erg. Er zijn een aantal grote trekkers in de sector geweest zoals Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke van het Antwerpse Sportpaleis die heel belangrijk zijn geweest. Het buitenland mag komen kijken naar onze grote shows en festivals. Er cirkelen duizenden mensen rond die heel die metier hebben. Trek je daar twee jaar de stekker uit, dan is dat weg, dan zijn die mensen weg, dan is die metier verdwenen.”

Studio 100 wordt enorm getroffen, maar jullie kijken altijd naar de toekomst toe. Jullie hebben diverse segmenten, zoals musicals, pretparken, muziek, enz. Denk je naar de toekomst toe van jullie niet enkel meer te focussen op grote projecten, maar misschien ook zaken te organiseren voor een langere termijn in kleinere zalen. Door een show ook in een kleinere zaal langer te laten spelen, kan het dan misschien toch iets opbrengen ? En op die manier kan je een eventueel volgend virus voor zijn…

Hans : “Dat is een goede vraag. Als ondernemer zijn we ons ervan bewust dat we in een jungle lopen, waar er een slang in onze nek kan vallen. Dat is gewoon zo. Nu is het een virus. Dat is onvoorspelbaar, niemand had dat kunnen denken. Vier jaar geleden was er die aanslag in de Bataclan in Parijs. We hadden net één Sinterklaasshow opengesteld in het Antwerpse Sportpaleis, maar daarna kocht er niemand nog één ticket aan. Dat duurde enkele weken, maar dat herpakte zich omdat de mensen vlug vergeten. Ik kan maar hopen dat het publiek na die periode zal voelen wat men gemist heeft en dat men terug zal komen. Net zoals ik na de lockdown heel blij was van terug op restaurant te kunnen gaan. Ik hoop dat de mensen – eens alles terug veilig is – probleemloos terug keren.”

Voel je nu al aan dat de ticketverkoop terug stijgt ?

Hans : “Dat is nu nog vroeg, maar sinds ons protocol is goedgekeurd verkopen we terug mondjesmaat tickets. Niet in verhouding tot vroeger. Het vertrouwen wordt terug aangezwengeld. Dat is een goed gevoel. Er zijn mensen die er naar uitkijken.” (PADI)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.