Hands Off The Barmaid uit Tielt: “Geef ons maar droge humor en interactie met publiek”

© Foto Wouter Meeus
Redactie KW

Ze brengen alternatieve rock, die ze zelf componeren, en proberen tussen de drukke agenda’s en het vaderschap door toch af te spreken om te repeteren en zich te amuseren. Deze week maken we kennis met Hands Off The Barmaid. “Mét dubbele F!”

Soms ontstaat de ene band uit de andere en dat is ook hoe Hands Off The Barmaid het levenslicht zag. “Zeven jaar lang, tussen 2003 en 2010, speelden we bij RYV/Arrivé”, vertelt bandlid Dennis Desmet. “Ikzelf was daar toen zanger en drummer. Vandaag de dag wordt er, met bands als Brutus en The Glücks, niet raar meer opgekeken als de drummer ook voor een stukje de leadzang voor zijn of haar rekening neemt. Maar in die tijd was dat nog niet zo ingeburgerd in het lokale circuit. Op rockrally’s en vrije podia kregen we dan ook dikwijls te horen dat onze band niet veel présence had omdat er geen echte frontman was.”

Stamcafé De Keet

“Daarom besloten we in 2010, toen gitarist Sören Destoop in Litouwen ging studeren, dat ik zou ophouden met drummen en naar zang en gitaar zou gaan. Op drums vonden we vervanging in de persoon van Filip Vande Walle, een fan van het eerste uur, die in zijn vrije tijd drumde op de zolder van zijn grootouders. Bij ons ontpopte hij zich al snel tot volwaardig drummer en Hands Off The Barmaid was geboren. De naam stond trouwens al jaren te lezen achter de toog van ons stamcafé De Keet in Tielt.”

“De bandnaam stond al jaren te lezen achter de toog van ons stamcafé De Keet”

Hands Off The Barmaid brengt eigen composities. “We gaan voor feelgood alternatieve rock, straightforward met her en der invloeden van blues, funk en een zweem weemoedigheid. Een nieuwe song start meestal met een baslijn van onze bassist Simon. Onze repetities hebben dan ook vaak iets weg van jamsessies. We proberen de baslijn wat meer uit te werken, waarna ik vaak thuis een nummer voorzie van de nodige zanglijn“, legt Dennis uit. “Ik maak er thuis dan ook een opname van en stuur die naar de anderen, zodat ze het tegen de volgende repetitie al in de vingers kunnen krijgen. Maar het allerleukste is natuurlijk een nummer dat op de repetitie zelf tot stand komt, als alle stukjes in elkaar vallen door gedeelde inspiratie.”

Veel plezier

Intussen bouwde de band al een mooi repertoire uit en daar sluipen na verloop van tijd favoriete nummers tussen. “We houden zelf erg veel van het bluesy ‘Get out of our booth’ en het korte maar krachtige ‘Can’t do this’. Deze nummers zijn allebei heel dansbaar. En we kunnen niet ontkennen dat ‘Dramaqueen’ de voorkeur van het publiek geniet.”

“We vinden onszelf het best passen in een volgelopen bruine kroeg, een jeugdhuis of op kleinere rockfestivals”

De bandleden kennen elkaar al lang en maken dan ook veel plezier. “Bij een optreden start de pret al in ons repetitiekot, waar we samenkomen. De weg naar het optreden, het soundchecken, de locals leren kennen, optreden en achteraf gezellig nakaarten bij een frisse pint… We genieten van alles. Waar en wanneer een optreden plaatsvindt, is dus eigenlijk van nevengeschikt belang. Al vinden we onszelf het best passen in een volgelopen bruine kroeg, een jeugdhuis of op kleinere rockfestivals. Maar ons eigen amusement straalt sowieso af op het publiek. Voeg daar wat droge humor en interactie met het publiek aan toe en we zijn vertrokken.”

Nieuwe muziek

Nieuwe songs maken en optredens voorbereiden, vraagt natuurlijk enig repetitiewerk. “Maar een moment vinden om samen te komen, is echt niet eenvoudig. Al onze eigen agenda’s zijn goedgevuld en de jongste twee jaar is de ooievaar ook drie keer gepasseerd. Dat zorgt er allemaal voor dat de beschikbare tijd van onze bandleden wat meer beperkt is. Maar áls we repeteren, zit het meteen weer snor. We zijn na al die jaren zodanig op elkaar ingespeeld dat het zelfs na een langere onderbreking meteen weer goed zit. Het maken van nieuwe nummers vergt natuurlijk meer tijd. Onze eerste cd en vinyl dateert intussen al van 2014. Eigenlijk hadden we een opvolger aangekondigd voor 2017, maar nu hopen we dat het 2019 wordt. Sowieso komt er nieuwe muziek aan in 2019!” We bereiden ons al voor.

– Hands Off The Barmaid bestaat uit Dennis Desmet (31) uit Tielt aan de micro en op de gitaar, Steven Fauconier (33) uit Zulte op de gitaar, Simon Blanchaert (31) uit Drongen op de bas en Filip Vande Walle (31) uit Tielt aan de drums.

– De band is ontstaan uit het ter ziele gegane RYV/Arrivé, dat eigen nummers afwisselde met covers. In 2011 beslisten de bandleden om uitsluitend eigen werk te brengen en zo ontstond Hands Off The Barmaid (HOTB) in de huidige bezetting.

– De band heeft naar eigen zeggen nog geen enkel optreden gehad dat ze niet leuk vonden. “Er zijn natuurlijk wel uitschieters. Onze cd-voorstelling in een nokvol café De Nachtwacht, onze twee passages in de Kinky Star in Gent en op Melkrock waar er nooit meer volk was voor de openingsact. Muzikaal was Fourfest van copain Fourre een van onze betere optredens.”

– De grootste droom van HOTB is om nog een tweede album uit te brengen. “Het zou uiteraard leuk zijn om op grotere podia op te treden, wat verder weg van de eigen kerktoren.”

– De band boeken kost vanaf volgend jaar 250 euro.

– Info: www.handsoffthebarmaid.be

(Lien Depauw)