GS9 in Harelbeke is een plek van ontmoeting

Katrien Laga (Samenlevingsopbouw), Eline De Backer en Sieglinde Iserbyt (Huis van Welzijn). (foto gf)
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De GS9, wat staat voor Gentsestraat huisnummer 9, biedt onderdak aan de sociale kruidenier, het digipunt, een ontmoetingsplek en de locatie waar je buurtwerking vindt. De diensten Samenlevingsopbouw en Huis van Welzijn werken daarvoor samen.

GS9, wat staat voor Gentsestraat 9, was in 2019 een ambitieus project. Van het handelspand dat bekend was als Elektro Dewyn, wilde het OCMW Harelbeke een toegankelijk activiteiten- en dienstverleningsaanbod realiseren. Het gebouw werd aangekocht door het OCMW en volledig gerenoveerd. Het kostenplaatje bedroeg 260.000 euro voor aankoop en 525.000 euro voor de volledige renovatie.

Sociale kruidenier

Het gebouw kreeg de naam GS9. De Sociale kruidenier zorgt er voor de herverdeling van voedseloverschotten aan schappelijke prijzen voor de meest kwetsbaren. Wekelijks komen een 50-tal alleenstaanden en gezinnen langs. Voor gezinnen met baby’s en jonge kinderen is er ook de Pamperbank, waar ze maandelijks luiers kunnen kopen tegen een sterk verminderde prijs. Sinds kort is het aanbod uitgebreid met belangrijke producten zoals tandpasta, douchegel, handzeep, maandverband en afwasmiddel.

“Huis van Welzijn zorgt voor de toeleiding naar de sociale kruidenier waar de vrijwilligers van vzw De Oever de zaak runnen”, aldus Sieglinde Iserbyt. “Zij zorgen voor de bevoorrading, het aanvullen van de rekken en begeleiden de mensen bij hun keuze. Zonder hun enthousiaste inzet zou dit project niet mogelijk zijn.” Het buurtopbouwwerk heeft er ook zijn uitvalsbasis. Zij zetten in op diensten en activiteiten voor kwetsbare burgers uit de centrumwijk.

Digitale trein

De GS9 is echter veel meer dan sociale kruidenier. “We willen het tot een plek maken van waaruit wij zelf actief naar de mensen toe stappen. Het aanbod tot bij de mensen brengen, veeleer dan af te wachten tot mensen met hun vraag tot bij ons komen. Niet iedereen vindt gemakkelijk de weg naar de juiste hulp”, zegt Katrien Laga. “Zo gaan we naar een straat, buurt of wijk voor ontmoetingsmomenten of voor een stoepgesprek. We zijn ook te vinden op Facebook.”

Mensen kunnen ook zelf bij GS9 terecht. “GS9 wil een ontmoetingshuis zijn waar mensen op informele wijze kennis kunnen maken met het aanbod van diensten en organisaties. Op maandagnamiddag hebben we een wekelijks info- en ontmoetingsmoment”, duidt Eline De Backer. In maart startte GS9 met een digipunt. “De digitale trein is al razendsnel en corona deed het nog sneller gaan. Alles werd digitaal: schoolwerk, sociaal leven en werk. Ook heel wat dienstverlening is digitaal: online afspraken maken, documenten opvragen. We hebben een project, waarbij zij die het financieel moeilijker hebben tegen een voordelig tarief en op afbetaling een laptop kunnen aankopen”, vertelt Katrien.

“In het digipunt kan iedereen terecht voor gratis hulp en ondersteuning bij het gebruik van hun computer, smartphone, internet, sociale media. Hiervoor kunnen we rekenen op de warme inzet en kennis van een vrijwilliger.”

(Peter Van Herzeele)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier