De campagne Warm Oostende is een initiatief van het Oostendse marketing- en communicatiebureau DENK! in samenwerking met fotograaf Nick Decombel. De opbrengst van het project gaat volledig naar Lichtbaken, de vzw die sinds 2003 dagelijks warme maaltijden biedt aan Oostendenaars die het (financieel) moeilijk hebben. Het was de oprichter van Lichtbaken, Pierre De Coninck, die naar het marketingbureau stapte. "We werken nu als zestien jaar heel discreet en in de schaduw", zegt hij. "Ik vind dat het tijd is dat de Oostendenaars ons leerden kennen."
...

De campagne Warm Oostende is een initiatief van het Oostendse marketing- en communicatiebureau DENK! in samenwerking met fotograaf Nick Decombel. De opbrengst van het project gaat volledig naar Lichtbaken, de vzw die sinds 2003 dagelijks warme maaltijden biedt aan Oostendenaars die het (financieel) moeilijk hebben. Het was de oprichter van Lichtbaken, Pierre De Coninck, die naar het marketingbureau stapte. "We werken nu als zestien jaar heel discreet en in de schaduw", zegt hij. "Ik vind dat het tijd is dat de Oostendenaars ons leerden kennen."Een van de ideeën die geopperd werd, was een fotoboek met bekende Oostendenaars. "En daar was Pierre wel voor te vinden", zegt Peter De Gryse, CEO van DENK!. "Maar wij hadden één wens: het mocht niet zomaar een fotograaf zijn, het moest Oostendenaar Nick Decombel zijn. We hadden zijn werk al gezien en waren erg onder de indruk."Nick Decombel vond het een hele eer dat hij gevraagd werd. "Ik zag het eigenlijk meteen zitten", zegt hij. "Ik doe sowieso een tweetal keer per jaar iets voor het goede doel, maar een project van deze omvang had ik nog nooit eerder gedaan. Ik heb direct ja gezegd, maar ik had wel een voorwaarde. De foto's moesten op mijn manier zijn. Ik wilde ze niet clean en mooi, maar met een hoek af. Geen kleurrijke beelden, want in Lichtbaken is de situatie ook niet altijd even kleurrijk. Ietwat gritty en vuil dus, en geen Photoshop."Nick en het team contacteerden vijftien Oostendenaars, zowel mensen die in het hele land bekend zijn als lokale beroemdheden. "Iedereen die we hebben aangesproken, neemt deel aan het project", zegt Nick trots. "Iemand als Guga Baul bijvoorbeeld was heel moeilijk te pakken te krijgen, maar wilde er toch echt bij zijn. We zagen hem wandelen in De Grote Post - waar de foto's gemaakt werden - hebben hem snel meegenomen en de beelden met hem in dertig seconden afgewerkt. Uiteindelijk is het zelfs de cover van het boek geworden.""Iedereen heeft écht moeite gedaan", gaat Nick verder. "Sam Louwyck kwam af in de gietende regen, Emma Plasschaert en Johannes Verschaeve kwamen speciaal van Gent..." Naast hen zie je ook deze Oostendenaars in het boek: Stefan Tanghe, Peter Craeymeersch, John Desmit, Jo Bouttelgier, Hubert Rubbens, Jean-Pierre Severens, Redgie Van Troost, Louise Carton, Ellen Distave, Tom Decraecke en Peter Defurne. Alle Oostendenaars in het boek werden gefotografeerd voor een zwarte achtergrond en houden in hun handen een leeg bord. Het resultaat kan je bewonderen in het fotoboek 'Warm Oostende'. Maar dat is niet het enige wat er te doen is tijdens de campagne. "Baby Pia was ons eigenlijk wat voor", lacht Peter De Gryse. "We lanceren een website waar iedereen 2 euro kan schenken, goed voor één warme maaltijd bij Lichtbaken. In de stad verspreiden we collectebussen in de handelszaken. Ook daar kunnen mensen 2 euro doneren." Bedrijven die sponsor zijn, kunnen ook heel wat doen: zo hebben ze onder meer de mogelijkheid om de foto's van Nick Decombel tentoon te stellen. "Iedereen in de stad krijgt binnenkort ook een poster van Warm Oostende in de brievenbus. Die kunnen ze uithangen om mensen op te roepen het Lichtbaken te steunen."Het is duidelijk: Warm Oostende stopt niet bij het boek. "We hebben nog zoveel verschillende ideeën over hoe we dit verder kunnen aanpakken. Zo zijn we momenteel aan het brainstormen, samen met de organisatie van The Crystal Ship, hoe zij volgend jaar eventueel het thema van het festival aan Lichtbaken kunnen linken. Toerisme Oostende werkt ook mee met hun inpakactie tijdens de feestdagen en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. We willen gewoon een warme sfeer creëren en hopen dat de Oostendenaars iets doen voor hun medemens", zegt Peter De Gryse. En die centen, die zijn broodnodig bij Lichtbaken. De vzw werd zestien jaar geleden opgericht door Pierre De Coninck. Ondertussen is hij 76, maar hij denkt nog niet aan stoppen. "Ik ben nog elke dag aanwezig. Ik wil dan ook alles in handen houden", lacht hij. "Toen ik Lichtbaken oprichtte, wilde ik op mezelf blijven, mijn eigen goesting kunnen doen. Dat is vandaag nog altijd zo."In Lichtbaken kunnen mensen met (financiële) problemen terecht voor een warme maaltijd. Daar betalen ze 1 euro voor. "We merken dat het aantal bezoekers jaar na jaar stijgt", zegt Pierre. "We zijn kleinschalig gestart, maar vandaag verwelkomen we elke dag zo'n vijftig tot zeventig eters. Mensen hoeven zich niet in te schrijven. Er zit een groep bij van oudere mensen die al jaren komt, voor hen is het moeilijk om eruit te raken. Toch gebeurt het regelmatig dat we jongeren plots niet meer zien. Dat is het mooiste wat er is, natuurlijk. En achteraf komen ze ons vaak bedanken."Lichtbaken verdeelt niet alleen warme maaltijden, mensen kunnen ook kledij en meubelen aankopen voor een heel lage prijs. Vroeger zat Lichtbaken op het Hazegras, sinds een aantal jaar heeft de vzw een vaste stek in de Romestraat. "De centen die Warm Oostende nu inzamelt, kunnen we zeker gebruiken. Zo moeten we maandelijks 2.800 betalen aan elektriciteit en gas, de verwarming niet inbegrepen. We krijgen wel wat steun van Resto du Coeur, maar dat wordt ook minder en minder. We hebben dus iets nodig om wat ademruimte te hebben." Pierre is alvast heel tevreden met het fotoboek. "Ik vind het magnifiek. Mooi ook dat er niet veel kleur is gebruikt, want bij ons is het inderdaad niet altijd even plezant", geeft hij nog mee. Met Warm Oostende hopen de initiatiefnemers zoveel mogelijk Oostendenaars te betrekken bij Lichtbaken. "Het leukste is dat iedereen zich engageert. Dat geeft een goed gevoel. Het is een fantastisch project dat nu nog maar begint."