Espresso, Cappucchino, Macchhiato... Wie koffie zegt, zegt Italië. En in Italië is Trieste dé koffie importhaven voor Zuid-Europa. Het wordt ook wel de Italiaanse hoofdstad van de koffie genoemd. In die stad tegen de grens met Slovenië is ook het internationaal koffiemuseum 'Museo del caffè Trieste' gevestigd.
...

Espresso, Cappucchino, Macchhiato... Wie koffie zegt, zegt Italië. En in Italië is Trieste dé koffie importhaven voor Zuid-Europa. Het wordt ook wel de Italiaanse hoofdstad van de koffie genoemd. In die stad tegen de grens met Slovenië is ook het internationaal koffiemuseum 'Museo del caffè Trieste' gevestigd.Elke twee jaar verbroedert dat museum met een buitenlands koffiemuseum. Dit jaar werd België en meer bepaald 'Grootmoeders Koffie' uitgekozen voor deze culturele verbroedering. Patrick Hanssens en Vinciane Pattyn waren er te gast ter gelegenheid van de beurs Triestespresso."We mochten er onze passie voor koffie, de koffiecultuur en het belang voor toerisme in eigen regio presenteren", zegt Patrick Hanssens. "Startend met de geschiedenis van onze koffiebranderij in 1935 en gegroeid vanuit de vlasnijverheid aan de Leie, met de link naar Texture in Kortrijk. We vertelden onder meer hoe koffie tijdens en na de oorlogen werd gedronken of hoe surrogaten het tekort aan koffie opvingen."Tijdens de beurs werden collectiestukken tussen de twee musea uitgewisseld. Het museum van Trieste schonk een kader met een originele rantsoenbon, tekenend voor de moeilijke oorlogsjaren in Noord-Italië. "Wij schonken een verzilverde filter", zegt Vinciane Pattyn. "De filter is typisch voor onze koffiecultuur. Noord Europa en vooral België is gekend voor z'n filterkoffie, en zeker voor de portiefilter in kunststof die tijdens de Expo 58 in Brussel werd gelanceerd. Dit was ons presentje samen met een kopje en schoteltje uit Belgisch porselein uit de collectie van de jaren '60 en een koffieblik van Grootmoeders Koffie met de beeltenis van koning Boudewijn en koningin Fabiola."Grootmoeders Koffie ontvangt jaarlijks duizenden bezoekers in haar ambachtelijke koffiebranderij en koffiemuseum in Gullegem. Zowel koffieprofessionals die een barista opleiding volgen, als particulieren en scholen worden er rondgeleid.De aanwezigheid van de televisiezender RAI bewijst dat koffie een belangrijke plaats inneemt in de Italiaanse cultuur. Zij maakten een reportage over de beurs en de verbroedering met "Caffè della nonna" zoals het Gullegems bedrijf in het Italiaans genoemd wordt.(SL)