Burgemeesters en provinciegouverneurs hebben in hoogdringende omstandigheden politiebevoegdheid. Met een politiereglement kunnen zij dan politionele maatregelen opleggen. Ook een gemeenteraad kan dat, maar bij hoogdringendheid kan een burgemeester dat perfect doen. "Inhoudeli...

Burgemeesters en provinciegouverneurs hebben in hoogdringende omstandigheden politiebevoegdheid. Met een politiereglement kunnen zij dan politionele maatregelen opleggen. Ook een gemeenteraad kan dat, maar bij hoogdringendheid kan een burgemeester dat perfect doen. "Inhoudelijk, dus duidelijk ja. Denk in het kader van de bestrijding van de verspreiding van het coronavirus maar aan het samenscholingsverbod of het dragen van een mondmasker in stadscentra", aldus een collega hoogleraar grondwettelijk recht die anoniem wil blijven. Er stelt zich wel een vraag naar de proportionaliteit van de maatregelen. "Het sluiten van een treinstation bijvoorbeeld."Vande Lanotte sluit zich hierbij aan. "Burgemeesters kunnen in principe ingrijpen. Uit wat ik via de media verneem, wordt bij de maatregelen verwezen naar een effectief probleem: rellen op het strand in Blankenberge en Knokke, gelinkt aan een gebrek aan plaats gezien de geldende afstandsregels in coronatijden en de veiligheid van de andere bezoekers op een strand bij opkomend zeewater... Om die redenen kan ik begrip opbrengen voor tijdelijke maatregelen, het 'vandaag even niet'."Dat kan men echter geen weken aanhouden, aldus Vande Lanotte. "Dan dient gekeken te worden naar structurele maatregelen van crowd management. Als ze als structurele maatregel gehanteerd worden, kan er sprake zijn van discriminatie."(Belga)