Een weids verzicht op de Sint-Laurentiuskerk dat je nog niet kende, een merkwaardig monument waar je steeds achteloos aan voorbijreed. Op reis of ontdekking ben je al als je jouw vertrouwde straat uitrijdt. Vijf Zedelgemse verenigingen en organisaties sloegen de handen in elkaar voor het nazomerproject "Zelfies in Zedelgem".
...

Een weids verzicht op de Sint-Laurentiuskerk dat je nog niet kende, een merkwaardig monument waar je steeds achteloos aan voorbijreed. Op reis of ontdekking ben je al als je jouw vertrouwde straat uitrijdt. Vijf Zedelgemse verenigingen en organisaties sloegen de handen in elkaar voor het nazomerproject "Zelfies in Zedelgem". Met de tien gratis ansichtkaarten op zak, bij een aantal Zedelgemse handelaars te verkrijgen, kunnen vier wandelroutes afgestapt worden. Tochten van maximaal ruim vijf kilometer rondom Zedelgem dorp die onder meer ook voor nieuwsgierige kinderen haalbaar zijn. Op de doorgaans groene, verscholen, plekken neem je met jouw smartphone of camera een selfie met als decor het zicht van één van de tien kaarten. Vervolgens post je dat zelfportret op jouw Facebook- of Instagrampagina met de hashtag '#zelfiesuitzedelgem', waarna één van de 60 'Koop Lokaal'-waardebonnen binnen bereik zijn.'In dit dorp voel ik me thuis, weg van alle massagedruis', verwoordt copywriter Els Goethals het lyrisch op één van de postkaarten. Het zogeheten 'belevingsevenement' kadert in de provinciale campagne 'Ik zomer West-Vlaams.'"Door het coronavirus beleven meer mensen dan voorheen vakantie en vrije tijd onder de kerktoren of in eigen streek, wat in het engels 'staycation' klinkt. Op vraag van het gemeentebestuur staken we binnen het voorziene budget en een krappe deadline de koppen bijeen. We namen fotograaf Henk Rogiers in de arm wiens beelden fotogenieke plekken in en rond de dorpskern zomers in beeld brengen op één van de ansichtkaarten. 'Zelfies uit Zedelgem' is een eigentijdse versie van de typische 'Groeten uit...' die we vroeger als toeristen naar het thuisfront opstuurden. Weldra volgt er nog een Facebook-campagne en verrijzen er kleurrijke Instawalls op drie locaties."De ambassadeurs lanceren een warme oproep om nazomers genietend tot 31 oktober op ontdekking te gaan, alleen of met vrienden of familie uit je coronabubbel. Om een al dan niet ludieke foto te nemen met als achtergrond het zicht van één van de tien kaarten. De bezielers van 'Zelfies' gaven op het startpunt van de vier routes het startschot en komen zelf al in beeld op één van de locaties: fotograaf Henk Rogiers, Julie Dierickx (Oranje), Ronny Meulemeester (Gezinsbond), Jochen Bruneel (Batjescomité), Els Goethals, (vertegenwoordiging cultuurraad/werkgroep toerisme) en Céline Vanstechelman (Zedelgemse Dorpscommercanten.)De deelnemende handelaars: DVV Verzekering Vervaecke-Flion, Ip Zilleghem Platse, d'Orangerie, O De Vie, Jeukiboek, Slagerij Taveirne-Devriendt, Boetiek Lut, Eye-c Optiek & Juwelen, 't Hovenierke, Lkkrs, Cezar schoenen en Copy Taste Zedelgem(HV)